fallback

Неизбежната електрификация при колите и ролята на двигателя с вътрешно горене

България е привлекателна дестинация за развитието на автомобилната индустрия, категорични са участниците в Tech of Tomorrow

11:51 | 27.09.24 г. 22

С напредването на прехода към електрическа мобилност все повече автомобилни компании и политици осъзнават, че двигателят с вътрешно горене не бива лесно да се зачерква толкова категорично. Хибридизацията при колите е важен мост, който ще омекоти удара за индустрията на фона на ожесточената конкуренция и растящите разходи. Междувременно водородът също намира място в този преход, като компаниите се стремят да изградят цялостна екосистема. Тези и други теми попаднаха във фокуса на участниците в четвъртия панел на конференцията Tech of Tomorrow на Investor.bg на тема „Свързаност, автономно управление и електричество“.

При навлизането на електромобилите на българския пазар в момента се наблюдава охлаждане, което не се дължи на продуктите, заяви Камен Илчев, оперативен директор на „Индустриал комерс“, основен вносител на Hyundai за България. Това според него е временно явление и в крайна сметка компаниите ще електрифицират своята продуктова гама не само защото регулациите ги притискат, а тъй като знаят, че това е бъдещето на индустрията.

Според Илчев в момента хибридните коли предлагат най-доброто решение в прехода към електрическа мобилност. Засега покупката на електромобил сред индивидуалните клиенти си остава едно емоционално решение, изтъква той. „Hyundai успя да произведе и продаде през 2023 г. над 4 млн. автомобила, голяма част от тях електрифицирани. Планът е към 2030 г. над 2 млн. броя от общите продажби да са само електромобилите“.

По думите му Hyundai има стратегия за гъвкав отговор. Присъствайки на много пазари, където търсенето е различно, компанията може да предлага различни модели в зависимост от потребителския интерес.

Илчев обърна внимание и на водородната технология, която е доста по-сложна от тази при електрическите модели с батерии. „Нейното приложение на практика изисква решения от А до Я. Hyundai залагат на този подход – изграждане на цели водородни екосистеми – от производството до инфраструктурата“.

Hyundai обяви инвестиция от 38 млрд. долара в нова програма за развитие на водородни екосистеми, посочи той.

Камен Илчев, оперативен директор на „Индустриал комерс“, официален дистрибутор на Hyundai Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

Илчев е категоричен, че двигателят с вътрешно горене има бъдеще и няма просто да бъде задраскан. „Той е част от развитието на индустрията, заедно с електрификацията. Разработват се все по-напреднали хибридни системи“.

Той подчерта, че Hyundai работи и върху автономни коли, като компанията има готовност да пусне на пазара такива, но все още технологиите изпреварват регулациите, които са основната пречка за търговската експлоатация на автономните превозни средства.

„Безопасността е на първо място. В Hyundai автомобилите са абсолютно свързани в реално време. Могат да се актуализират в реално време. Но всичко това трябва да мине през регулация“, добавя Илчев.

По думите му в САЩ, където регулациите варират според щата, има роботаксита, базирани на Ioniq 5. Данните, които ще се извлекат от тях, ще могат в реално време да обучават автомобилите.

От своя страна, Димитър Малинчев, изпълнителен директор на SIGNATA Bulgaria, разясни дейността на своята компания, която вече разширява своето присъствие в България.

„Произвеждаме модерни ръчни спирачки, които не заключват задните накладки. По-скоро заключват скоростната кутия. Плановете за България са да продължим с производството на подобни продукти с по-голяма добавена стойност“, изтъкна Малинчев.

Според него България е натрупала много сериозен опит в аутомотив индустрията. Страната е изградила солидно мнозинство от специалисти за сектора. Тя е и удобна дестинация от логистична гледна точка – транзитното време до Германия за експресен транспорт е около 24-26 часа. „Доставчиците ни се намират в района, което ни пести главоболия да внасяме части от далечни дестинации“, добави той.

Димитър Малинчев, изпълнителен директор на SIGNATA Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

По думите на Малинчев най-важно е продуктовото портфолио на компанията. „Нашите продукти се влагат в конвенционални коли, хибриди и електромобили. Ние, като компания, залагаме на постоянното подобрение, за да може да сме ефективни с разходите и да отговорим на промените в търсенето“.

Той беше категоричен, че изключително важен е начинът на оптимизиране. „Цялата верига на доставки – от производителите на суровини до шоурума – трябва да подлежи на преоценка и да се разработи процес на оптимизация, което ще понижи цената на крайния продукт и ще свие вредните емисии, отделяни по веригата. Стараем се да имаме локални доставчици според производствената локация“.

Според него именно изкуственият интелект може да помогне автономните технологии, като взима най-правилното решение в определена ситуация, като междувременно хардуерът – като радари и сензори – продължава да се оптимизира.

В разговора се включи и Кирил Бижев, мениджър "Следпродажбено обслужване" в BMW България, който заяви, че България разполага с богат набор от кадри за индустрията въпреки някои негативни мнения по темата.

„Ние бяхме първите, които предложиха обучение не само за собствените си кадри, но и за преподавателите от професионалните гимназии. Така се стремим да скъсим пътя от училището до работата“, изтъква гостът. „В тези гимназии нямам как учениците да се научат на всички конструкции в глобалния автомобилен сектор. Но те трябва да имат базата, върху която да се развиват“.

Кирил Бижев, мениджър "Следпродажбено обслужване" в BMW Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

Бижев изтъкна, че има случаи, когато по-активните ученици, след 12-и клас, вече излизат като изградени мехатроници и започват активна работа в сервизите на BMW.

Той е категоричен, че технологиите се развиват. „Базовите технически знания са в основата на по-нататъшното развитие на специалистите в нашата техническа мрежа. Дуалната система силно скъсява етапа между училището и работата“.

Според Бижев в България най-дефицитните професии в автомобилните сервизи са тези на тенекеджии и бояджии въпреки бързата дигитализация на колите.

Той посочи, че поне за момента няма да има нужда от IT специалисти в сервизите, тъй като автомобилният софтуер се интегрира готов в колите.

Бижев призна, че тенденцията е към все по-големи и тежки коли поради внедряването на системи за безопасност и по-голям комфорт. „Ако погледнем един съвременен автомобил, той е доста по-ефективен и предлага доста по-добро изпълнение от колите преди 30 години“.

По думите му високите технологии при автомобилите правят изключително трудно клиентът да си ги обслужва сам.

Основни партньори на Tech of Tomorrow са MFG, А1, Fujitsu, Telelink Business Services и Пощенска банка.

Партньори на проекта са SIGNATA, AMATAS, MyFin, Stoleto и с подкрепата на Prostor.

Tech of Tomorrow се организира с подкрепата на Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Vinopoly, White Bite Catering, J Point Group и DiKa.

Институционални партньори са Българска стартъп асоциация (BESCO), Българската финтех асоциация и Sofia Tech Park.

Медийни партньори на Tech of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Bulgaria ON AIR, Automedia.bg, Dnes.bg, Money.bg, Webcafe.bg, ТехБалон, медийната платформа Zone4Tech.bg и нейните подкасти „ТЕХните истории" и „ТЕХнически погледнато", Kaldata.bg, Dir.bg, DEV.BG, OffNews.bg и Divna.tech.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:51 | 27.09.24 г.
fallback
Още от Новини виж още