IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Неизбежната електрификация при колите и ролята на двигателя с вътрешно горене

България е привлекателна дестинация за развитието на автомобилната индустрия, категорични са участниците в Tech of Tomorrow

11:51 | 27.09.24 г. 22
Снимка: Станислав Стоянов
Снимка: Станислав Стоянов

С напредването на прехода към електрическа мобилност все повече автомобилни компании и политици осъзнават, че двигателят с вътрешно горене не бива лесно да се зачерква толкова категорично. Хибридизацията при колите е важен мост, който ще омекоти удара за индустрията на фона на ожесточената конкуренция и растящите разходи. Междувременно водородът също намира място в този преход, като компаниите се стремят да изградят цялостна екосистема. Тези и други теми попаднаха във фокуса на участниците в четвъртия панел на конференцията Tech of Tomorrow на Investor.bg на тема „Свързаност, автономно управление и електричество“.

При навлизането на електромобилите на българския пазар в момента се наблюдава охлаждане, което не се дължи на продуктите, заяви Камен Илчев, оперативен директор на „Индустриал комерс“, основен вносител на Hyundai за България. Това според него е временно явление и в крайна сметка компаниите ще електрифицират своята продуктова гама не само защото регулациите ги притискат, а тъй като знаят, че това е бъдещето на индустрията.

Според Илчев в момента хибридните коли предлагат най-доброто решение в прехода към електрическа мобилност. Засега покупката на електромобил сред индивидуалните клиенти си остава едно емоционално решение, изтъква той. „Hyundai успя да произведе и продаде през 2023 г. над 4 млн. автомобила, голяма част от тях електрифицирани. Планът е към 2030 г. над 2 млн. броя от общите продажби да са само електромобилите“.

По думите му Hyundai има стратегия за гъвкав отговор. Присъствайки на много пазари, където търсенето е различно, компанията може да предлага различни модели в зависимост от потребителския интерес.

Илчев обърна внимание и на водородната технология, която е доста по-сложна от тази при електрическите модели с батерии. „Нейното приложение на практика изисква решения от А до Я. Hyundai залагат на този подход – изграждане на цели водородни екосистеми – от производството до инфраструктурата“.

Hyundai обяви инвестиция от 38 млрд. долара в нова програма за развитие на водородни екосистеми, посочи той.

Камен Илчев, оперативен директор на „Индустриал комерс“, официален дистрибутор на Hyundai Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов Камен Илчев, оперативен директор на „Индустриал комерс“, официален дистрибутор на Hyundai Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

Илчев е категоричен, че двигателят с вътрешно горене има бъдеще и няма просто да бъде задраскан. „Той е част от развитието на индустрията, заедно с електрификацията. Разработват се все по-напреднали хибридни системи“.

Той подчерта, че Hyundai работи и върху автономни коли, като компанията има готовност да пусне на пазара такива, но все още технологиите изпреварват регулациите, които са основната пречка за търговската експлоатация на автономните превозни средства.

„Безопасността е на първо място. В Hyundai автомобилите са абсолютно свързани в реално време. Могат да се актуализират в реално време. Но всичко това трябва да мине през регулация“, добавя Илчев.

По думите му в САЩ, където регулациите варират според щата, има роботаксита, базирани на Ioniq 5. Данните, които ще се извлекат от тях, ще могат в реално време да обучават автомобилите.

От своя страна, Димитър Малинчев, изпълнителен директор на SIGNATA Bulgaria, разясни дейността на своята компания, която вече разширява своето присъствие в България.

„Произвеждаме модерни ръчни спирачки, които не заключват задните накладки. По-скоро заключват скоростната кутия. Плановете за България са да продължим с производството на подобни продукти с по-голяма добавена стойност“, изтъкна Малинчев.

Според него България е натрупала много сериозен опит в аутомотив индустрията. Страната е изградила солидно мнозинство от специалисти за сектора. Тя е и удобна дестинация от логистична гледна точка – транзитното време до Германия за експресен транспорт е около 24-26 часа. „Доставчиците ни се намират в района, което ни пести главоболия да внасяме части от далечни дестинации“, добави той.

Димитър Малинчев, изпълнителен директор на SIGNATA Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов Димитър Малинчев, изпълнителен директор на SIGNATA Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

По думите на Малинчев най-важно е продуктовото портфолио на компанията. „Нашите продукти се влагат в конвенционални коли, хибриди и електромобили. Ние, като компания, залагаме на постоянното подобрение, за да може да сме ефективни с разходите и да отговорим на промените в търсенето“.

Той беше категоричен, че изключително важен е начинът на оптимизиране. „Цялата верига на доставки – от производителите на суровини до шоурума – трябва да подлежи на преоценка и да се разработи процес на оптимизация, което ще понижи цената на крайния продукт и ще свие вредните емисии, отделяни по веригата. Стараем се да имаме локални доставчици според производствената локация“.

Според него именно изкуственият интелект може да помогне автономните технологии, като взима най-правилното решение в определена ситуация, като междувременно хардуерът – като радари и сензори – продължава да се оптимизира.

В разговора се включи и Кирил Бижев, мениджър "Следпродажбено обслужване" в BMW България, който заяви, че България разполага с богат набор от кадри за индустрията въпреки някои негативни мнения по темата.

„Ние бяхме първите, които предложиха обучение не само за собствените си кадри, но и за преподавателите от професионалните гимназии. Така се стремим да скъсим пътя от училището до работата“, изтъква гостът. „В тези гимназии нямам как учениците да се научат на всички конструкции в глобалния автомобилен сектор. Но те трябва да имат базата, върху която да се развиват“.

Кирил Бижев, мениджър "Следпродажбено обслужване" в BMW Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов Кирил Бижев, мениджър "Следпродажбено обслужване" в BMW Bulgaria. Снимка: Станислав Стоянов

Бижев изтъкна, че има случаи, когато по-активните ученици, след 12-и клас, вече излизат като изградени мехатроници и започват активна работа в сервизите на BMW.

Той е категоричен, че технологиите се развиват. „Базовите технически знания са в основата на по-нататъшното развитие на специалистите в нашата техническа мрежа. Дуалната система силно скъсява етапа между училището и работата“.

Според Бижев в България най-дефицитните професии в автомобилните сервизи са тези на тенекеджии и бояджии въпреки бързата дигитализация на колите.

Той посочи, че поне за момента няма да има нужда от IT специалисти в сервизите, тъй като автомобилният софтуер се интегрира готов в колите.

Бижев призна, че тенденцията е към все по-големи и тежки коли поради внедряването на системи за безопасност и по-голям комфорт. „Ако погледнем един съвременен автомобил, той е доста по-ефективен и предлага доста по-добро изпълнение от колите преди 30 години“.

По думите му високите технологии при автомобилите правят изключително трудно клиентът да си ги обслужва сам.

Основни партньори на Tech of Tomorrow са MFG, А1, Fujitsu, Telelink Business Services и Пощенска банка.

Партньори на проекта са SIGNATA, AMATAS, MyFin, Stoleto и с подкрепата на Prostor.

Tech of Tomorrow се организира с подкрепата на Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Vinopoly, White Bite Catering, J Point Group и DiKa.

Институционални партньори са Българска стартъп асоциация (BESCO), Българската финтех асоциация и Sofia Tech Park.

Медийни партньори на Tech of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Bulgaria ON AIR, Automedia.bg, Dnes.bg, Money.bg, Webcafe.bg, ТехБалон, медийната платформа Zone4Tech.bg и нейните подкасти „ТЕХните истории" и „ТЕХнически погледнато", Kaldata.bg, Dir.bg, DEV.BG, OffNews.bg и Divna.tech.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:51 | 27.09.24 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

19
rate up comment 1 rate down comment 0
Pyramid
преди 1 месец
До: khao : Защо си напрегнат? Олаби, пий едно, нимОй са кОрка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 9 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 месец
До: тъпко: Ами да, трябва да си пише с теб за коли - ти ще му разкажеш за чистак бърсак новата си електричка от магазина - leaf, втора година ще стане. Ето тук сте си писали пак с него - сигурно си забравил: * https://investor.bg/a/447-analizi/391893-ami-ako-zabavyaneto-pri-prodazhbite-na-elektromobili-ne-e-momentno Даже ти е време да я сменяш вече - или поне да й смениш ланда-сондата? Ккллоун!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 11
гъбко
преди 1 месец
До: khao Нали знаеш, че си пишеш за коли, с отрицатели, които не притежават коли. Безделници от които нищо не зависи, чешат си езиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 11 rate down comment 2
0pk
преди 1 месец
До: khao извика ме и избяга, даже не успя да ме затапиш, камо ли да ме унижиш. Пу, бездарник. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 2
Biso
преди 1 месец
До: khao - Ей го и баш копейката ти казва че електрификацията е незибежна... - Шефа на Тойота, казва, че той не вижда повече от 3 електрически на всеки 10 автомобила. И че решението трябва да бъде оставено на пазара и потребителите, а не на политиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 7 rate down comment 3
Biso
преди 1 месец
Hyundai успя да произведе и продаде през 2023 г. над 4 млн. автомобила, голяма част от тях електрифицирани. - За 2023 са продали около 345К електрически автомобила. Да, МНОГО голяма част от продадените 4 милиона. За първите 6 месеца на тази година продажбите са с 30% по-малко - само 122К електрически автомобила (в това число са включени и хибридите около 20К, ако правилно разбирам).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 16 rate down comment 3
Tikva007
преди 1 месец
От #7: Само един акцент от цитата: *Хибридизацията при колите е важен мост, който ще омекоти удара за индустрията* - Въпросът е: кому е нужен удар, който унищожава индустрията и се налага да се омекотява? Този УДАР не е обективна необходимост, а огромна манипулация на шайка изпуснати от контрол патологични мошшеници и глъмовете-последователи, които са се закачили на въдицата като пролетни шаррани.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 3
Biso
преди 1 месец
Hyundai успя да произведе и продаде през 2023 г. над 4 млн. автомобила, голяма част от тях електрифицирани. Планът е към 2030 г. над 2 млн. броя от общите продажби да са само електромобилите. - И колко ще да е тази голяма част, щом след 6 години ще са примерно половината от миналогодишните 4 милиона? Интернет казва, че за 2030 планират да продадат 5,55М автомобила.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 15 rate down comment 4
Tikva007
преди 1 месец
От #7: Хибридите са екзотика - скъпи и безсмислени. Бърза справка ще покаже, че хибридни автомобили се купуват основно от фирми, които ползват бонусите, които могат, като за електрокари, но се карат основно на ДВГ - имам такъв познат. Неговият коментар: *Нямам време да се занимавам с глупости!* На въпроса защо са го купили, отговорът е: *Имали бол пари - дали! Не е моя работа!*. Фирмата е с външни собственици и се занимава със строителство на ВЕИ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 3 rate down comment 13
khao
преди 1 месец
До: 0pk Теб те споменах, но не говоря на теб, а на пинко То е ясно,но ти трябва поне 5 клас зада разбереш.. се тая, достихна ново ниво на самоунижение, хаха! Ае изчезвам от тая статия, че миризмата ти на некъпан максудец не се трае вече...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още