Nissan Motor Co. ще изкупи обратно свои акции на стойност 79,9 млрд. йени (551 млн. долара) от Renault SA, като част от споразумението за ребалансиране на съюза между японския концерн и френския автомобилен производител, съобщава Bloomberg.
Базираната в Йокохама компания планира да придобие около 195,5 млн. акции, като сделката предоставя на Renault допълнителни средства за разработването на електрически превозни средства, докато европейските компании се сблъскват със силната конкуренция в лицето на китайските марки.
Renault ще получи 494 млн. евро в резултат на сделката, подкрепяйки амбицията си да възстанови кредитния си рейтинг до инвестиционен клас.
Миналата година Nissan и Renault решиха да променят устоите на своя алианс след години на ожесточени спорове между ръководствата.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео обяви през ноември, че продажбата на акции на Nissan ще осигури на концерна допълнителни възможности за ускоряване на разработването на по-достъпни електромобили. През януари компанията отмени листването на своето звено за електромобили Ampere поради забавяне на търсенето на електромобили и слабия пазар на първични публични предлагания.
Renault започна да продава акциите на Nissan в края на миналата година, като стартира с транш на стойност 765 млн. евро. Това беше последвано от втори транш през март.
Компанията планира да намали дела си в Nissan до 15% от първоначалните 43%. Междувременно Nissan се стреми да анулира всички придобити акции на 3 октомври.
През юли японският концерн понижи перспективите си за оперативната печалба за фискалната година, приключваща в края на март 2025 г., до 500 млрд. йени поради слабите продажби в Япония и Северна Америка. Nissan изпитва проблеми и в Китай, където е изправен пред засилваща се конкуренция от страна на местните марки, водени от BYD Co.
„Като се има предвид трудната бизнес ситуация при Nissan и паричната ликвидност, мисля, че планът за обратно изкупуване и премахване на акциите ще продължи постепенно, не наведнъж“, коментира автомобилният анализатор на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.
Междувременно Nissan и Honda Motor Co. се споразумяха да си сътрудничат при разработването на софтуер, батерии и други технологии, свързани с електрическите превозни средства, за да спестят разходи и да се конкурират по-успешно на пазари като Китай, където продажбите падат.
Mitsubishi Motors Corp., която вече има връзки с Nissan чрез алианса с Renault, ще се присъедини към по-широкото стратегическо партньорство с дуото.
Партньорството, насочено към споделяне на разходите чрез съвместно развитие, изправя триото срещу Toyota Motor Corp., която е изградила консорциум чрез дялове в Subaru Corp., Suzuki Motor Corp. и Mazda Motor Corp.