Автопроизводителите призоваха Европейския съюз (ЕС) да отложи новите цели за емисиите, тъй като спадът на пазара на електрически превозни средства излага компаниите на риск от „глоби в размер на няколко милиарда евро“, съобщава Telegraph.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) заяви, че последните данни за регистрациите на превозни средства показват, че пазарът на електрически автомобили „сега е в непрекъсната низходяща посока“.
Напълно електрическите превозни средства формират 12,5% от целия автомобилен пазар на ЕС за периода от януари до юли, което е доста под нивото, необходимо за постигане на съответствие с новите цели за въглероден диоксид за автомобили и лекотоварни превозни средства, които влизат в сила през 2025 г.
Лобистката група също така призова Европейската комисия (ЕК) да измести преразглеждането на регламента за въглеродния диоксид, който понастоящем е планиран за 2026 г. и 2027 г., до 2025 г.
„Липсват ни ключови условия, за да постигнем необходимия тласък в производството и приемането на превозни средства с нулеви емисии: зарядна инфраструктура за електричество и водород, както и конкурентна производствена среда, достъпна зелена енергия, покупки и данъчните стимули и сигурно снабдяване със суровини, водород и батерии“, изтъква АСЕА. „Икономическият растеж, приемането от потребителите и доверието в инфраструктурата също не са се развили достатъчно“, добавя организацията.
Според нея индустрията не може да си позволи да чака преразглеждането на регулациите през 2026 г. и 2027 г.
„Нуждаем се от извънредни и смислени действия сега, за да обърнем низходящата тенденция, да възстановим конкурентоспособността на индустрията на ЕС и да намалим стратегическите уязвимости“, подчертава АСЕА.
Един от основните проблеми пред европейската индустрия и липсата на достатъчно силна конкурентоспособност по отношение на съперничеството с китайските компании, които бързо напредват технологично.
Според проучване на Dataforce китайските марки вече държат 11% от европейския пазар за електромобили, отчитайки рекордно високи нива на регистрации през юни.
Базираните в Китай марки са регистрирали повече от 23 хил. електрически превозни средства в целия регион през месеца, най-много досега, изчислява Dataforce. Техният 72-процентен скок спрямо май е два пъти по-голям от общото увеличение на европейските регистрации на електромобили за юни.