Volkswagen AG и неговият китайски партньор SAIC Motor Corp. планират да затворят един завод в Китай и вероятно още съоръжения в отговор на забавянето на търсенето на автомобили с двигатели с вътрешно горене, след като първата фабрика на предприятието прекрати производството, съобщава Bloomberg.
Вече четири десетилетия съвместното предприятие на германската компания със SAIC се готви да затвори фабрика в Нанкин още през следващата година, разкриват източници, запознати с въпроса. Заводът, който произвежда автомобили Passat и Skoda, разполага с годишен капацитет от 360 000 превозни средства.
Преди две години SAIC Volkswagen Automobile Co. спря производството в една фабрика в Шанхай, отворена от средата на 80-те години на минали век. Вторият завод там е с намален капацитет и също може да бъде спрян или модифициран, добавят източниците.
Партньорите провеждат стратегически преглед на марката Skoda след рязък спад в продажбите, потвърди компанията, подчертавайки мащаба на трудностите, пред които е изправена в Китай. Съоръжение в Нинбо, провинция Джъдзян, което произвежда няколко модела Skoda, не работи от месеци и също може да бъде закрито.
„Всички фабрики на SAIC Volkswagen работят нормално според изискванията на пазара и нашата прогноза“, изтъква VW China в писмен отговор на въпроси от Bloomberg. Тъй като фокусът се измества към интелигентни електрически превозни средства, „ние също трансформираме производството на превозни средства и заводите за компоненти стъпка по стъпка“.
Безпрецедентното отдръпване на най-големия пазар на Volkswagen се дължи на спада в търсенето на потребителите и бързото преминаване към електрически превозни средства, което остави германския производител с твърде много капацитет за производство на конвенционални модели.
Производството в 39-те китайски завода на Volkswagen изостана миналата година с повече от една четвърт спрямо пика преди пандемията.
Германската група прави преоценка на китайския си отпечатък, докато разглежда варианта да затвори заводи в Германия, подчертавайки предизвикателствата, пред които е изправена.
Докато Volkswagen и други производители са хванати неподготвени от стагниращото търсене на електромобили в Европа тази година, електрификацията бързо напредва в Китай. Там местни конкуренти като BYD Co. взеха надмощие над чуждестранните марки с иновативни и достъпни модели, докато продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене спадат.
Volkswagen прекара четири десетилетия в изграждането на капацитет за производство на автомобили в Китай, започвайки с предприятието, създадено с държавната SAIC през 1985 г. Следват няколко други партньорства: до края на 2023 г. групата има повече от 90 000 служители в китайското си звено.
Активният капацитет в рамките на SAIC-VW е спаднал до около 58% през миналата година от таван от 2,1 млн. превозни средства. Намаленото производство ще свие разходите, тъй като компаниите се стремят да засилят позициите си при електромобилите.
Преработен завод
Една промяна вече е настъпила. През 2022 г. SAIC-VW спря да произвежда автомобили в своя водещ автомобилен завод в Шанхай. Производството е прехвърлено в завод в друг град, докато първото съоръжение сега се използва за развойна дейност.
Фабриката датира от началото на партньорството между SAIC и Volkswagen, когато моделът Santana, произведен в стотици хиляди бройки, се превръща в символ на нарастващата средна класа в Китай. Съоръжението произвежда и VW Polo, както и Octavia и Fabia на Skoda.
Според представители на китайския бизнес на германците фабриките в Антин в крайна сметка ще започнат производството на интелигентни електрически превозни средства, както и на модели с двигатели с вътрешно горене, които не са назовани.
Volkswagen разполага с чисто нов завод с капацитет за 300 000 автомобила в Антин, построен специално за производство на електрически превозни средства.
Все още не е ясно какво ще се случи с останалите фабрики на концерна в Китай.
Бъдещето на Skoda
Много от фабриките, които подлежат на свиване на капацитета или на затваряне, произвеждат модели на Skoda, които споделят платформи с автомобили на Volkswagen като Passat и Golf. Производството на Skoda в Китай се срина с повече от 50% миналата година до по-малко от 20 000 броя.
По време на прегледа партньорите ще коригират маркетинга на Skoda и ще преструктурират дилърската мрежа, изтъкват от Volkswagen.