Големи производители на тежкотоварни превозни средства като Daimler Truck и Traton, които представят своите нови камиони на транспортното изложение в Хановер тази седмица, подчертаха, че са готови да се електрифицират, но техните модели с батерии няма да се продават, ако по пътищата няма добре развита зарядна инфраструктура, съобщава Ройтерс.
Кристиан Левин, шеф на дъщерното дружество за камиони на Volkswagen - Traton, което притежава портфолио от марки като Scania, MAN, Navistar и Volkswagen Trucks and Buses, заяви, че целта на Европейския съюз (ЕС) за 50% дял на електрическите камиони до 2030 г. засега изглежда непостижима.
„Не става дума само за цена, но и за инфраструктура, разрешителни, зелено електричество, доставка на зелено електричество и, разбира се, цената. Всичко това трябва да се комбинира“, изтъква той в интервю за Ройтерс.
Новият главен изпълнителен директор на Daimler Truck Карин Радстрьом има подобно послание.
„Камионите са готови и сега трябва да последва инфраструктурата“, подчертава Радстрьом при представянето на Daimler на изложението IAA Transportation. „Докато инфраструктурата не е готова, клиентите няма да купуват и когато нашите клиенти не купуват, ще трябва да отложим Зелената сделка“, подчертава тя.
Правилата на ЕС гласят, че производителите трябва да намалят емисиите на въглероден диоксид при новите тежкотоварни превозни средства с 45% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2020 г. или ще бъдат изправени пред сериозни глоби.
За да се изпълнят целите на ЕС, делът на камионите, които не отделят емисии, трябва да нарасне до 40% от продажбите до 2030 г. от около 2% днес, показа проучване на консултантската фирма McKinsey. Цените на камионите без вредни емисии ще трябва да бъдат намалени наполовина, за да станат жизнеспособна алтернатива на дизеловите модели, подчертава компанията.
Почти 35 млрд. евро трябва да бъдат инвестирани в зарядна инфраструктура в цяла Европа до 2035 г., за да се отговори на търсенето на логистичната индустрия, установи проучване на консултантската фирма PwC.
Технологичният директор на Daimler Truck Андреас Горбах предложи целите на ЕС да бъдат съчетани с темповете на развитие на инфраструктурата и да се преразглеждат всяка година в зависимост от напредъка.
„В миналото някой трябваше да построи магистралите, за да има камиони по тях... а магистралата на бъдещето е зарядната инфраструктура“, посочва Горбах пред журналисти в кулоарите на изложението. „Сега е време да сменим предавките, иначе става нереалистично“, добавя той.