Китайският автомобилен производител BYD Co. поема пълен контрол над съвместното предприятие, което развиваше в Китай с Mercedes-Benz Group AG, тъй като все повече чуждестранни автомобилни компании намаляват експозицията си към най-големия автомобилен пазар в света, съобщава Bloomberg.
BYD е придобила останалите 10% от акциите, които все още не е притежавала, в компания, създадена да предлага на пазара премиум марката електрически превозни средства Denza. Концернът не предоставя информация за стойността на сделката.
Представители на Mercedes-Benz в Китай отказаха коментар по темата.
Този ход слага край на 13-годишно партньорство между двете компании и става факт във време на повишено търговско напрежение между Китай и Европа, докато Европейската комисия (ЕК) работи около налагане на допълнителни мита върху китайските електромобили до 36,3%. Гласуването на предложението от държавите членки на блока е планирано за следващата седмица.
Denza, регистрирана като Shenzhen BYD New Energy Co., е създадена от BYD и Mercedes през 2011 г., като всеки участник притежава 50% дял. Предприятието се фокусира върху луксозни електромобили, но слабите продажби доведоха до това Mercedes да намали дела си в него до 10% през 2021 г.
След нулиране на стратегията през следващата година, Denza спечели нова популярност в лицето на своите луксозни микробуси, най-вече с минивана D9, класиран като най-продаваният в категорията за 2023 г.
Според местните медии Denza ще пусне своя модел Z9GT по-късно тази седмица при стартова цена от 339 800 юана (47 900 долара).
При представянето на последния си тримесечен отчет Mercedes понижи перспективите си за възвръщаемостта на фона на слабото представяне в Китай и засилващата се конкуренция в лицето на местните производители на автомобили. Германският концерн се превръща в поредната европейска компания от сектора, която коригира в посока надолу очакванията си за цялата година.
Производителите на автомобили са притиснати от по-слабото търсене в Китай и спада в покупките на електромобили в Европа, след като правителствата започнаха да намаляват или прекратяват финансовите стимули. Само BMW AG, най-големият съперник на Mercedes в премиум сегмента, се противопостави на тенденцията в Европа, след като пусна няколко нови модела с батерии.
Mercedes понижи плановете си за електрификация, като междувременно коригира амбициите си за батериите, тъй като групата планира да инвестира повече в повишаване на рентабилността от своята гама с двигатели с вътрешно горене. В същото време Mercedes планира да пусне нови изцяло електрически модели, след като първото поколение автомобили, захранвани изцяло с батерии, не оправда очакванията.