Шведската държава няма да вземе дял в производителя на батерии Northvolt и бъдещето на компанията трябва да бъде определено от нейните частни собственици, заяви премиерът на скандинавската страна Улф Кристершон на пресконференция в понеделник, цитиран от Ройтерс.
Миналата седмица Northvolt обяви, че ще свие дейността си и ще съкрати работни места, предизвиквайки опасения, че най-голямата надежда на Европа за развитие на местно производство на батерии за електрически превозни средства може да бъде заличена.
„Няма съмнение, че сме ангажирани Швеция да бъде добро място за нови технологии, които са необходими в зеления преход, но не е уместно шведската държава да се намеси и да поема дял“, посочва Кристершон.
Northvolt не коментира изявлението на премиера на Швеция.
Неговите коментари бяха направени в отговор на въпрос дали шведското правителство ще участва в потенциално финансово спасяване на Northvolt.
„Сега топката е в полето на компанията“, изтъква Кристершон, който ръководи шведската консервативна „Умерена партия“, добавяйки, че от собствениците на Northvolt зависи развитието на групата.
„Не се включваме в бизнес плановете на отделни компании, но искаме да бъдем добро място за този вид индустрия“, подчертава той.
Northvolt заяви на 9 септември, че ще спре части от производството в своята фабрика в Швеция и че планираното изграждане на заводи в Германия, Канада и Южна Швеция се сблъска със закъснения, тъй като компанията забавя разрастването си.
С Volkswagen сред собствениците си, Northvolt поведе вълна от европейски стартъп компании, инвестиращи десетки милиарди евро в производството на батерии, за да обслужват производителите на автомобили в региона, докато преминават от коли с двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства.
Но пазарът на електромобили сега расте с по-бавни темпове, отколкото някои анализатори прогнозираха, а конкуренцията от Китай се засилва, като азиатската страна контролира 85% от световното производство на батерийни клетки.