Британското правителство планира да се откаже от пълната забрана за продажба на нови автомобили с двигател с вътрешно горене, като позволи на хибридните превозни средства да останат на пазара до 2035 г., пише Telegraph.
В предизборния си манифест лейбъристите обещаха да спрат продажбите на „нови автомобили с двигатели с вътрешно горене“ до 2030 г. като част от усилията за постигане на въглеродна неутралност.
Това предполага, че хибридите, които използват двигател с вътрешно горене и батерия, също ще бъдат обхванати от забраната.
Но на фона на нарастващото нежелание сред шофьорите да купуват електрически превозни средства и опасенията относно пробега, стойността при препродажба и наличието на достатъчно зарядни станции, както и лобирането от страна на автомобилната индустрия, сега се очаква правителството да обяви, че хибридите ще запазят достъпа си до пазара до 2035 г.
В петък Хелън Уотли, транспортен министър в сянка на торите, заяви, че лейбъристите „или не са знаели с какво се ангажират“ по време на изборите „или сега са осъзнали, че това не е възможно“.
Решението на правителството вероятно ще зарадва шофьорите, които се оказаха много по-склонни да прегърнат хибридите, отколкото електрическите автомобили. Производството на електрическия Fiat 500s беше спряно в Европа миналата седмица поради липса на поръчки. През последните седмици редица производители, включително Volvo и Toyota, също обявиха планове за разширяване на производството на хибриди на фона на охлаждащото търсене на електромобили.
Въпреки това, ходът да се позволи 20% от продажбите на нови автомобили да бъдат хибриди до 2035 г. вероятно ще предизвика търкания с екоактивистите, които са критични към емисиите. Преди това екологичната организация Грийнпийс описа хибридите като „вълк в овча кожа“ за автомобилната индустрия.
В събота източник от Лейбъристката партия настоя, че нейната политика винаги е била да намери начин да осигури достъп на хибридите до пазара.
Политиката на лейбъристите преди това беше двусмислена, оставяйки възможността хибридите също да бъдат забранени, изтъкват от своя страна производителите на автомобили.
Ревизираната политика на правителството означава, че то ще приеме първоначалния план, предложен от бившия премиер Борис Джонсън през 2020 г., който изтъква, че след 2030 г. няма да се продават нови автомобили, работещи само с двигател с вътрешн горене, но разрешава продажбите на хибриди до 2035 г.
Впоследствие Риши Сунак разшири гратисния период до 2035 г., като бившият консервативен премиер заяви, че по-ранна дата ще наложи „неприемливи разходи“ на домакинствата.
Планът на Сунак все още е партийна политика, което означава, че ключова разлика между новия план на консерваторите и лейбъристите е, че опозицията ще позволи продажбите на бензинови и дизелови модели до 2035 г.
Автомобилните компании, включително Stellantis, която управлява големи фабрики в Лутън и Елсмиър Порт, предупредиха, че са принудени да намалят цените до неустойчиви нива, за да продадат достатъчно електромобили, съобразявайки се с правителствените изисквания.
Производителите на автомобили изтъкват, че ще настояват за допълнителни отстъпки около целите, както и за въвеждане на повече квоти или намаляване на санкциите.
Като алтернатива има призиви към правителството да стимулира търсенето с данъчни облекчения или субсидии за потребителите, които преминават към електрическо задвижване.
Високопоставени представители на индустрията предупредиха, че сегашната политика на правителството изкривява пазара. Както по-рано разкри Telegraph, дилърската верига Vertu Motors посочи, че някои производители ограничават доставките на бензинови автомобили, за да могат да постигнат целите си за продажбата на електромобили.
Робърт Форестър, главен изпълнителен директор на Vertu, по-рано тази седмица писа до Джонатан Рейнолдс, министър на бизнеса, за да поиска извънредна среща за обсъждане на проблема, като твърди, че потребителите са били „принуждавани“ да преминат към електромобили.
„Целите в Обединеното кралство са много по-агресивни, отколкото във всяка друга западна страна. Честно казано, индустрията не може да стигне до там без значителни съпътстващи щети“, изтъква Форестър.