Европейската комисия (ЕК) обяви, че е получила оферти от производители на електрически превозни средства в Китай за минимални цени за внос в Европейския съюз (ЕС) като начин за избягване на митата, но е отхвърлила всички предложения.
Изпълнителният орган на блока, който проведе антисубсидийно разследване срещу произведени в Китай електромобили, посочва, че няколко износители на електромобили са представили ценови ангажименти за спазване на минимални цени по внос, за да се компенсират субсидиите, съобщава Ройтерс.
„Нашият преглед се съсредоточи върху това дали офертите биха елиминирали вредните ефекти от субсидиите и биха могли да бъдат ефективно наблюдавани и прилагани. Комисията заключи, че нито една от офертите не отговаря на тези изисквания“, разкрива говорител на ЕК.
От Брюксел отказват да дадат подробности за офертите, но добавят, че са ги прегледали щателно, за да видят дали отговарят на правилата на Световната търговска организация (СТ) и антисубсидийните правила на ЕС.
„Комисията остава отворена за решение чрез преговори, но трябва да спазва изцяло правилата на СТО и напълно да отстрани вредните ефекти от установените субсидии“, добавя говорителят.
Заместник-председателят на ЕК и комисар по въпросите за търговията Валдис Домбровскис ще се срещне с китайския министър на търговията Уан Уънтао следващия четвъртък.
Комисията е готова да предложи окончателни мита до 35,3% върху електромобилите, произведени в Китай, в допълнение към стандартните 10% мита по внос на автомобили в ЕС.
Предложените окончателни мита ще бъдат предмет на гласуване от 27-те страни членки на ЕС. Те ще бъдат въведени до края на октомври, освен ако квалифицираното мнозинство от 15 членки на ЕС, представляващи 65% от населението на блока, не гласува против налозите.
Новите търговски бариери на ЕС срещу електрическите превозни средства от Китай, чийто размер ще зависи от производителя, несъмнено ще окажат значително влияние върху вноса на китайски автомобили в европейския пазар. Тези мита ще повишат цените на китайските електрически превозни средства в Европа, което ще се отрази на тяхната конкурентоспособност в сравнение с европейските и други международни марки. За лидера на китайския пазар BYD, чиито модели ще бъдат подложени на по-ниски налози от 17%, и други производители, включително Volkswagen и BMW, въздействието може да е по-ограничено, но те също ще бъдат изправени пред по-високи разходи.
ЕС оправдава тези мита, като казва, че те са необходими за „неутрализиране“ на пазарното изкривяване, свързано с държавните субсидии на Пекин, и за компенсиране на конкурентните предимства, създадени от тази помощ. Китай, от друга страна, категорично отхвърля това оправдание и приема митата като неоправдана търговска бариера.
В обобщение може да се каже, че наказателните мита на ЕС върху вноса на китайски автомобили ще повишат цените и по този начин ще повлияят на конкурентоспособността на китайските марки на европейския пазар. Това може да доведе до промяна на пазара, въпреки че точният резултат все още не е сигурен.