fallback

Любомир Станиславов: Европа се превръща във второстепенен играч на пазара за автомобили

Ще промени ли целите си за емисиите ЕС, за да има яснота за автомобилната индустрия, коментира изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България

13:56 | 13.09.24 г. 8

От най-развития пазар за автомобили Европа се превръща във второстепенен играч заради спирането на проекти. Това мнение изрази в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България.

Налагането на електромобилите като нова технология по административен път е порочно, като това трябва да стане по естествен път, коментира гостът.

Той посочи, че на европейския пазар на автомобили има спад, продиктуван отчасти от това, че германското правителство спря субсидиите за електромобили. „Проблемът е, че конвенционалните автомобили също отчитат спад. Свидетели сме на символична кампания срещу електромобилите в Европа, което е много пагубно за европейската автомобилна индустрия. Това дава предимство на Китай, които имат по-евтино производство и наличие на компоненти и ресурси“, обясни Станиславов.

Според него забраната за двигатели с вътрешно горене няма да отпадне и предположи, че тя вероятно няма да се реализира до 2035 година и това зависи от очакванията за промяна в отношението към емисиите.

„Преходът към електрическа мобилност е неизбежен и се случва в целия свят", коментира Станиславов. „Докато в Европа има забавяне, Китай усилва прехода към електрическа мобилност, което е двигател за иновации. Това не помага на Европа да се конкурира по-успешно, а само влошава ситуацията“, каза той.

Експертът посочи, че много по-икономически изгодно е да се притежава електрически автомобил, тъй като разходите по поддръжка са почти несъществуващи. „Съвсем скоро и цената на първоначално придобиване няма да се различава толкова от тази на конвенционалните автомобили. В Китай вече над 50% от продажбите са точно на електромобили“, обясни той и отбеляза, че компаниите като Volkswagen и General Motors не могат да си позволят да не присъстват там.

Любомир Станиславов съобщи, че настъпването на китайските компании в Европа се случва много по-бързо от очакваното. „Те ще бъдат неизменна част от пазара. По всяка вероятност ще установят производства на територията на Европа, което ще отнеме част от пазарния дял на традиционните производители. BYD вече планира завод в Турция и дистрибуционен център в Италия. Тази тенденция не е само при автомобилите, а и при камионите“, отчете той.

По думите му Китай прилага и друга стратегия със създаването на огромен брой стартъпи в сферата на автомобилостроенето. „Над 200 бранда оперират в момента в Китай. Вероятно 80-90% няма да оцелеят във времето, но дори само 10% да успеят и да се наложат на пазара, това ще даде на Китай сериозно предимство. Цената на електромобилите спада, което е сериозно предизвикателство за американските и европейски производители. Това можеше да бъде предвидено още преди години и да се вземат превантивни мерки“, смята Станиславов.

Експертът предупреди, че фирмите в България са притеснени, защото проектите им са обвързани с индустрията в Германия. И добави, че някои наши компании обаче все пак успяват бързо да се преориентират и получават конкурентно преимущество.

„До края на годината ще видим дали кризата в Германия ще се задълбочи и какви ще бъдат резултатите на германските компании. Това ще зададе тон за следващата година“, прогнозира Любомир Станиславов и се надява европейските производители да започнат целенасочено да се конкурират с Китай по отношение на цена и достъпност на автомобилите.

Ще изпревари ли до края на годината BYD Volkswagen като втори по големина производител на автомобили в света? Защо Китай остава лидер в производството на литиево-йонни батерии?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:59 | 13.09.24 г.
fallback
Още от Новини виж още