Американската General Motors Co. обединява сили с южнокорейския концерн Hyundai Motor Co. в договор, който може да предвещава по-задълбочени стратегически отношения между автомобилните производители за съвместно разработване на превозни средства, съобщава Bloomberg.
Споразумението, което производителите обявиха в четвъртък, поставя началото на проучване на съвместното разработване и производство на двигатели и превозни средства, задвижвани с петролни горива, както и чисти технологии като електрически и водородни задвижвания. Компаниите могат също да работят за осигуряване на части и суровини като стомана и стратегически значими минерали, използвани в батериите.
GM и Hyundai са изправени пред нарастваща конкуренция в международен план, особено в лицето на евтините китайски електромобили, докато са принудени да увеличат инвестициите за преоборудване на заводите и разширяване на производството на електрически превозни средства. И двата концерна търсят начини да минимизират разходите.
Партньорството бележи първия път, когато Hyundai се свързва с друг автомобилен производител за широкомащабни инициативи. GM вече си сътрудничи с Honda Motor Co. за разработването на електромобили и коли с водородни горивни клетки. Японската компания също притежава миноритарен дял в подразделението на GM за роботаксита Cruise.
Honda ограничи съвместната си разработка с GM миналата година и наскоро задълбочи съюза си с Nissan Motor Co. Но връзката между GM и Honda остава непокътната, посочва говорител на базирания в Детройт автомобилен производител.
Рамката за сътрудничество между GM и Hyundai е под формата на меморандум за разбирателство, подписан от главния изпълнителен директор на GM Мари Бара и председателя на Hyundai Чонг Исон. Това отваря вратата за обединяване на ресурси за по-ефективно оползотворяване на капитала и производствените операции на пазарите по целия свят.
„GM и Hyundai имат допълващи се силни страни и талантливи екипи“, изтъква от своя страна Бара. „Нашата цел е да отключим мащаба и креативността на двете компании, за да доставяме още по-конкурентни превозни средства на клиентите по-бързо и по-ефективно“.
Въпреки че сделката не се ангажира с нищо конкретно, компаниите заявиха, че ще започнат незабавно да търсят възможности за сътрудничество и „напредък към обвързващи споразумения“.
„Това партньорство ще даде възможност на Hyundai Motor и GM да оценят възможностите за повишаване на конкурентоспособността на ключови пазари и сегменти, както и да стимулират ефективността на разходите и да осигурят по-голяма стойност за клиентите чрез нашата комбинирана експертиза и иновативни технологии“, изтъква междувременно Чонг.
Hyundai расте на пазарите по целия свят, но изпитва проблеми в Китай, тъй като ценовата конкуренция от местните играчи засегна силно продажбите му. GM имаше подобни проблеми, докато обмисляше преструктуриране на операциите си в Китай, след като загуби пазарен дял от местните автомобилни производители.
Сделка с Hyundai може да помогне на GM да получи типа икономии от мащаба, които ѝ липсват след свиването на глобалния отпечатък. По време на 10-годишния си мандат като главен изпълнителен директор Бара изтегли GM от Индия, Русия и Европа.