Европейските автомобилни производители вече губят пазарни дялове. Следващият риск е Китай да овладее една голяма част от производствените мощности. Това каза Калоян Желев - автомобилен експерт, в предаването „В развитие“ Bloomberg TV Bulgaria.
Китайската компания BYD строи завод в Унгария, където смята догодина да започне производство с обем между 150 хил. и 300 хил. автомобила, заяви той. След тях са Chery, които ще произвеждат автомобили в бившия завод на Nissan около Барселона.
Те преговарят за втори завод с италианското правителство. В сходна ситуация са и Dongfeng, които преговарят с Италия за завод със 100 хил. автомобила. MG Motor също смятат да увеличат своето пазарно присъствие в Европа, принасяйки се от Англия на континента, коментира гостът. Според него от Xpeng, китайският партньор на Volkswagen, са в процес на търсене на локация за производство в Европа. За момента Испания, Италия и Унгария са основните дестинации.
Въвеждането на новите бариерни мита не променя дългосрочните цели на китайските производители, коментира Желев.
Гостът също така подчерта, че на този етап Китай е най-подготвен да се възползва от планираната електрификация до 2035 г.
„Европа обяви електрификация на автомобилната индустрия без производителите да са готови с технологията и с нейната верига на доставки. Това беше прибързано и чисто политическо решение“, коментира Желев.
Не е сигурно дали законодателните мерки ще са достатъчни да отложат индустриалната логика и настъплението на китайските компании, посочи той, като допълни, че пред европейската автомобилна индустрия съществуват рискове, тъй като няма готовност за конкуриране в електрификацията – нито в Европа, нито в другите световни пазари.