Електромобил, произвеждан в Китай и проектиран в Испания от бранда Cupra на Volkswagen, ще бъде „заличен“, ако Европейската комисия действително наложи планирани мита от 21,3% върху автомобила, съобщи главният изпълнителен директор на бранда пред Ройтерс.
Повишаване на цената на изцяло електрическия джип Tavascan, който се продава за около 52 хил. евро, с цел покриване на разходите не е вариант при сегашното икономическо положение в Европа, коментира Уейн Грифитс, който ръководи брандовете SEAT и Cupra в подразделението SEAT на Volkswagen.
Преместване на производството на друго място също не е вариант, след като компанията вече инвестира в увеличаване на капацитета на завода ѝ в Анхуей, съвместно дружество с китайската компания JAC Automobile Group, в което Volkswagen има мажоритарен дял.
Без прогнозираните продажби на Tavascan Cupra няма да отговори на наложените от ЕС цели за намаляване на въглеродния диоксид догодина и е изправена пред тежки глоби, които ще я принудят да намали производството си с възможно въздействие върху заетостта в завода ѝ в Испания, отбелязва Грифитс.
„Това излага на опасност цялото финансово бъдеще на компанията“, коментира той в интервю в Барселона. „Намерението беше да се защити европейската автомобилна индустрия, но за нас това има обратен ефект... Трябва да намерим решение“, допълва Грифитс.
Изказването му е най-силното до момента от автомобилен производител, засегнат от митата, и подчертава притесненията, че Брюксел ще засегне местните играчи, които се опитва да защити, чрез разследването си на китайските субсидии, започнато преди почти една година.
Митата заради субсидиите ще се прибавят към стандартното мито от 10%, което ЕС налага на вноса на автомобили, мярка, която според Комисията има за цел да изравни правилата на играта и да паририра несправедливите според нея субсидии. Пекин заплаши да отговори с разследвания на вноса от ЕС на млечни продукти, свинско месо и коняк.
„Различно животно“
Tavascan, подобно на Mini на BMW, първоначално беше засегнат от мито от 38,1% в плановете на Брюксел, което предизвика протестите и на двете компании.
Митото и за двата модела автомобили беше намалено до 21,3% миналия месец и ще бъде включено в списъка с компании, които сътрудничат на разследването на ЕС.
В същото време Брюксел намали предложеното мито за Tesla, която има голям завод в Шанхай, до 9%, най-ниското от всички мита, след като американският производител на електромобили поиска собствено договорено мито. Китай настоява 27-те страни членки на блока да отхвърлят предложените допълнителни мита в гласуване през октомври.
Ако митата бъдат наложени, Cupra може да поиска собствено договорено мито, както направи Tesla. Прегледът ще трае до девет месеца.
Грифитс коментира, че Cupra води преговори „на различни нива“ на Комисията и в германското и испанското правителство, за да се опита да ги убеди да намалят или отменят планираните мита.
Представители на компанията ще пътуват с испанска делегация до Китай след няколко седмици, допълни той.
Германските автомобилни компании като Volkswagen са силно изложени на възможни контрамита от Китай върху вноса на големи двигатели за автомобили. Китай съставлява около една трета от техните продажби. Макар че повечето коли, продавани в Китай, се произвеждат в страната, много луксозни модели се внасят.
Cupra реши преди няколко години да произвежда "еднократно" Tavascan, втория ѝ изцяло електрически модел, в новоизградения завод на Volkswagen в Анхуей в Китай, за да стигне продуктът бързо до пазара, и винаги е планирала наследникът на модела да бъде произвеждан в Европа, отбеляза Грифитс.
„Ние не сме китайска марка, която се опитва да влезе на европейския пазар. Нашите коли не са за масите. Колата не е субсидиран продукт. Ние сме различно животно. Това се опитваме да обясним“, допълни той.