Регистрациите на електрически автомобили в Норвегия достигнаха нов рекорд миналия месец, водени от силното търсене на Model Y на Tesla Inc., съобщава Bloomberg.
Около 94% от общо 11 114 продадени нови автомобила са електрически, съобщи Норвежката пътна федерация (OFV). Този бум се дължи на щедрите данъчни стимули, както и на редица предимства като възможността водачите на електромобили да използват автобусните ленти и да паркират на места, забранени за коли с двигател с вътрешно горене.
„Ако тази тенденция се задържи, скоро ще постигнем целта да имаме автопарк изцяло без емисии през 2025 г.“, изтъква директорът на OFV Ойвинд Солберг Торсен.
Налице е леко увеличение на годишна база в общия брой продадени коли, което предполага „леко подобрение в икономиката“ за хората, добавя той.
През август са продадени над 2000 броя Tesla Model Y, както и 932 броя Volvo EX30. Продажбите на Skoda Enyaq надхвърлят 700 броя.
Сега дизеловите и бензинови автомобили представляват около 2% от общите продажби в страната.
От началото на годината делът на електромобилите достига 87% от всички продажби.
Скандинавската страна с население от 5,5 милиона души има за цел да стане първата, която ще прекрати продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили - до 2025 г. Девет от десет нови коли, продадени в началото на тази година там, са задвижвани с батерии.
Ако повече държави последват примера на Норвегия, търсенето на петрол в световен мащаб може да достигне пика си по-рано от предвиденото. Международната агенция по енергетика (МАЕ) предвижда този пик преди 2030 г., като автомобилите и микробусите представляват повече от 25% от търсенето на петрол.
Електромобилите представляват 24,3% от 2,9-те милиона автомобила в Норвегия към средата на март, докато делът на бензиновите превозни средства достига 26,9%, става ясно от данни на Норвежката администрация за обществените пътища.
Това се равнява на преднина от близо 76 000 за бензиновите автомобили - доста под обема от 104 590 нови електромобили, продадени в Норвегия само през миналата година.
„Ако тази (тенденция) продължи през следващите 12 месеца, и като се има предвид, че продажбите на чисто бензинови автомобили сега са незначителни, по това време следващата година ще има повече електромобили по пътищата, отколкото автомобили на бензин, като има вероятност това да стане още преди края на тази година", коментира Роби Андрю, анализатор в мозъчния център CICERO.
На електрическите модели вероятно ще им трябват от три до четири години, преди да успеят да задминат и дизеловите модели по пътищата в Норвегия. За момента преднината на дизела пред електрическото задвижване като обем е около 370 хил. превозни средства.