fallback

Търсенето на коли под наем в България е по-балансирано тази година

Между 5 хил. и 7 хил. автомобила се дават под наем у нас

11:21 | 31.08.24 г.
Автор - снимка
Създател

По-балансирано спрямо миналата година е търсенето на автомобили под наем (рент-а-кар) в България, показват наблюденията на търговци в края на летния сезон, който традиционно е най-силният за почивка и екскурзии.

"Пътуващите правят своите резервации предварително и търсят по-добра цена", коментира пред БТА Милен Маринов, собственик и управител на дружество, което управлява бранда Top Rent A Car за коли под наем в България и по-големите летища на Балканите. Компанията е на пазара у нас над 20 години и е един от водещите доставчици на услугата. 

По думите на Маринов в предходни години се е отчитал наплив през пиковите отпускарски месеци юли и август, а сега резервациите са по-равномерно разпределени и към останалите, които са свързани с повече пътувания - юни и септември. Обобщените наблюдения на компанията показват, че промяната в навиците на потребителите е фактор и за по-ниски цени на услугата.

"Имаме около 20 процента намаление на цените спрямо миналата година в подчертано летните месеци от юни до август. То се дължи и на конкуренцията между фирмите. Компенсираме го с по-голям брой автомобили и повече резервации, което запазва нивото на приходите от 2023 г.", обясни той.

Според него се е променил и профилът на туристите спрямо силната за този сектор година преди пандемията. 

"Тази година като брой туристи вероятно ще достигнем и дори задминем 2019 година, но считам, че профилът на туристите се е променил. Имахме доста германци, скандинавци, англичани, докато тази година прави впечатление, че голяма част са румънци, поляци, доста чехи, които не са типичните клиенти за рент-а-кар бизнеса", каза Милен Маринов.

По думите му израелските туристи традиционно са били между 10-15 процента от клиентите им. Сега техният процент е сведен до около 3-5 на сто.

"За съжаление, България като че ли губи туристите, които обичат да обикалят културно-исторически места и у нас идват предимно такива, които стационарно ползват услугата "ол инклузив“, коментира още той. 

Данните от резервациите показват и възраждане на интереса към планинските ни курорти като Банско и Разлог, към Велинград. 

Към тези места повишени посещения отчитат и официално публикувани данни на Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) още през второто тримесечие на 2024 г. Конкретно от българи сред най-посещаваните дестинации са общините Столична, Варна, Несебър, Велинград, Пловдив, Бургас, Банско, Сандански, Самоков (включва и к.к. Боровец ), Велико Търново, Хисаря, Разлог и др.

Преди дни Националният статистически институт информира, че през второто тримесечие на 2024 г. 1,209 млн. български граждани са направили туристически пътувания в страната, като от януари до края на юли бележат ръст с над 5% спрямо много силната 2019 година.

Милен Маринов посочи, че у нас в момента под наем се дават между 5 хил. и 7 хил. автомобила.

"Започнали сме разговори между големите фирми да направим асоциация, в която да си партнираме в защита на интересите си и да работим с държавните институции за развитието на услугата", каза още той.

Маринов уточни, че това са международни фирми, които на принципа на франчайзинга у нас се управляват от български екипи, като следват правилата и рамките на международната марка.

Според него в бизнеса с коли под наем все още има много голям сив сектор от местни фирми, които оперират с по-малко автомобили и служители. "С международните брандове си партнираме за това клиентите да си искат касови бележки, фактури и други документи, за да се борим срещу това явление“, обясни той.

За повече прозрачност освен партньорство с други близки браншови асоциации като тази на лизинговите дружества и на автомобилните вносители, в компанията от началото на август обслужването на потребителите е изцяло по електронен път.

"Договорите за наем на автомобил са дигитални, подписват се с електронен подпис, същото е и при щетите - вече не се попълва протокол на хартия и всеки един клиент си проверява автомобила с дигитален протокол. Спряхме плащанията в брой в нашите офиси, тоест те са само с кредитни или дебитни карти, което недвусмислено говори, че всичко е прозрачно", казва той.

Дигитализацията позволява и оптимизиране на процесите на обработване на повече автомобили със същия брой служители. 

От компанията отчитат и друга промяна в потребителското поведение - намаляване на броя на резервациите и на пътникопотока на Летище Варна и увеличаване на този на Летище София. Същевременно наетите в столицата коли пътуват към морето, което според наблюденията им показва, че за хората това е по-изгодният вариант за полет.

Данните на компанията сочат още, че за юли средният наем на автомобил е около 6 дни. Малките автомобили се търсят най-много, тъй като са най-евтини, но се отчита и по-сериозен интерес към тези, които са автоматик.

От около 3 хил. автомобила, които в момента фирмата дава под наем, 50 са електромобилите и според Маринов се наемат наравно с другите.

"За по-дългите преходи се вземат по-рядко, но имаме и такива случаи. С наши електромобили са ходили и до Гърция, имаме един електромобил чак в Атина", даде пример той. 

От пролетта работи и офис на компанията на летището в Букурещ. 

Източник: БТА

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:26 | 31.08.24 г.
fallback
Още от Новини виж още