Три китайски автомобилни компании, засегнати от антисубсидийното разследване на Европейския съюз (ЕС), поискаха и получиха допълнителни изслушвания с регулаторите от блока, докато Пекин и Брюксел продължават да преговарят преди крайния срок през ноември за финализиране на постоянните мита, съобщава Bloomberg.
SAIC Motor Corp., китайският държавен автопроизводител, засегнат най-много от въведените временни мита от Европейската комисия (ЕК), чиито електромобили подлежат на 37,6-процентни налози, заяви, че изпълнителната власт на ЕС е провела изслушване на 19 юли, както е било поискано от SAIC.
Zhejiang Geely Holding Group Co. също си е осигурила изслушване в ЕС през последните дни, за да опровергае необходимостта от налагането на временни мита, които бяха обявени по-рано този месец, разкрива източник, запознат с въпроса, пожелал анонимност.
Най-големият автопроизводител в Китай по пазарен ял BYD Co. вероятно също имал възможност да изложи своето виждане по въпроса пред блока.
Новите мита върху електромобилите на BYD достигат 17,4%, докато тези за колите на Geely са в размер на 19,9 на сто.
Изслушванията са част от текущите преговори между Китай и ЕС, който обвини китайските производители на електромобили, че получават държавни субсидии, които им дават несправедливо предимство на пазара. Пекин разкритикува ЕС, заявявайки, че този ход е нарушение на правилата на Световната търговска организация (СТО) и започна собствено антидъмпингово разследване на европейски стоки, включително свинско месо и бренди.
В своето изявление SAIC изтъква, че ЕС е поискал чувствителна бизнес информация, като например предоставяне на химическата формула, която компанията използва в батериите, което според нея е извън обхвата на разследването.
Регулаторите на ЕС също са пренебрегнали ключови части от предоставената от SAIC информация и последващите възражения, подчертава компанията.
Китайската търговска камара за внос и износ на машини и електронни продукти (CCCME) също е провела изслушване с представители на ЕС на 18 юли. Тя действа от името на 12 китайски износители на електромобили. CCCME определя митата като „незаконни“ и казва, че налозите влияят негативно на интересите на китайския и европейския бизнес.
Жертви на търговското търкане
В края на миналата седмица стана ясно, че китайската електромобилна марка Zeekr, част от групата на Geely, обмисля да произвежда автомобили в европейски фабрики, свързани с нейната компания майка, за да избегне митата. Всички превозни средства на марката в момента се произвеждат в Китай и подлежат на временни мита от 19,9% върху вноса в ЕС, който обвини китайските производители в несправедливо пазарно предимство поради щедрите държавни субсидии.
Междувременно Volvo Cars понижи прогнозата си за продажбите на дребно за цялата година, обвинявайки европейските мита върху електрическите автомобили, произведени в Китай, които ще засегнат един от ключовите електрически модели на шведския автомобилен производител, докато се стреми да прехвърли производството в Белгия.
„Ръководим се от митата“, изтъкна главният изпълнителен директор Джим Роуън пред Ройтерс. „Това е краткосрочен проблем за нас, но е проблем и просто ще трябва да се справим с него“, посочи той.
Но китайските и свързаните с тях компании не са единствените потърпевши от митата. Германските концерни, които са изнесли част от производството си в Китай поради по-ниските разходи и по-евтиния труд, също страдат от налозите. Към момента изгражданите в Китай електромобили на Volkswagen AG и BMW AG подлежат на временни мита в размер на 37,6%. Все пак ЕК сигнализира по-рано този месец, че може да обмисли намаляване на митата върху вноса на произведени в Китай електромобили от двете германски автомобилни компании до 20,8%.
Говорител на ЕК каза, че по време на разследването Брюксел е анализирал редица искания от компании, които все още не произвеждат електрически коли с батерии, и ще направи окончателна оценка по-късно в процеса. „Заинтересованите страни ще бъдат информирани за предложението на ЕК и ще имат възможност да направят своите коментари преди публикуването на всякакви окончателни мерки“, добавя говорителят.