Автомобилният гигант Tesla отчете във вторник най-ниския си марж на печалба от над пет години и остана под оценките на Wall Street за печалбата, след като производителят намали цените, за да съживи търсенето, докато увеличава разходите за AI проекти, съобщава Ройтерс.
Компанията за електрически автомобили каза, че е напът да произведе нови превозни средства, включително по-достъпни модели, през първата половина на 2025 г., макар че моделите ще доведат до постигането на по-малки икономии от очакваното по-рано. Акциите на Tesla поевтиняха с 8% в следпазарната търговия.
„Може би сега повече от всякога в скорошната история на компанията инвеститорите на Tesla се нуждаят от резултатите. Те ще трябва да дойдат бързо – както за хуманоидните роботи, така и за роботаксито“, коментира Томас Монтейро, старши анализатори в Investing.com.
Второто тримесечие беше бурно, като главният изпълнителен директор Илон Мъск отложи разработването на изцяло нова по-евтина кола за сметка на по-малко амбициозни модели с по-ниска цена и създаването на самоуправляващи се таксита, което спомогна за ръста в цената на акциите.
Компанията също така съкрати над 10% от служителите си, за да намали разходите. Tesla заяви, че върху печалбата са натежали и такси за преструктуриране и увеличение на оперативните разходи, до голяма степен водени от проекти с изкуствен интелект.
Tesla отчете брутен марж на автомобилния сектор без регулаторните кредити от 14,6% през второто тримесечие спрямо прогнози за 16,29%, според 20 анализатори, анкетирани от Visible Alpha.
Мъск каза пред анализатори в конферентен разговор, че новите конкуренти „са намалили значително цените на своите електромобили, което е направило ситуацията малко по-трудна за Tesla“.
Доставките на електрически превозни средства на компанията спадат вече две последователни тримесечия, тъй като производителят се бори с нарастващата конкуренция и бавното търсене, произтичащо от липсата на достъпни нови модели. Продажбите на Tesla на произведени в Китай електромобили, които се изнасят и за Европа и други места, са се сринали през второто тримесечие на годишна база, докато BYD и други китайски автомобилни производители отбелязаха силен ръст на продажбите.
Tesla заяви във вторник, че очаква последващо увеличение на производството през третото тримесечие.
Компанията отчете приходи от 25,50 млрд. долара за тримесечието – малко над миналата година и над целите на анализаторите, според данни на LSEG.
Продажбите на регулаторни кредити почти са се утроили до рекордните 890 млн. долара през второто тримесечие спрямо година по-рано. Традиционните производители на автомобили купуват кредити от Tesla, за да постигнат регулаторните цели за производство на чисти превозни средства.
Нетната печалба е достигнала 1,48 млрд. долара през второто тримесечие в сравнение с 2,70 млрд. долара преди година, а коригираната печалба възлиза на 52 цента на акция, което е под консенсусната оценка на Wall Street за 62 цента, изчислена от LSEG.
Роботаксита
Акциите на Tesla са скочили с над 30% от 13 юни насам, когато акционерите гласуваха в подкрепа на пакета от заплащане на Мъск от 56 млрд. долара, който беше анулиран от съд в Делауеър през януари. Акциите бяха подкрепени и от надеждите за роботакси.
През годините Мъск рекламира Tesla като технологична компания, като наскоро каза, че технологията за самостоятелно управление е ключова. Прогнозите за съзряването на тази технология се пропускат от години, но във вторник той прогнозира, че софтуерът за самостоятелно управление ще може да управлява превозни средства на Tesla без човешки надзор през следващата година. Той добави, че ще бъде шокиран, ако това не се случи.
Tesla заяви във вторник, че „срокът за разполагане на Robotaxi зависи от технологичния напредък и регулаторното одобрение“. Но Мъск каза по време на конферентния разговор: „Не мисля, че регулаторното одобрение ще бъде ограничаващ фактор“.
Той каза още, че Tesla вероятно ще спечели регулаторно одобрение за своя "контролиран" софтуер за изцяло самостоятелно шофиране (FSD), който изисква внимание на водача, в Китай и Европа до края на тази година.
Мъск заяви, че Tesla е отложила представянето на роботаксито за 10 октомври от 8 август, за да направи някои важни промени в него.
Tesla каза, че производството на Cybertruck „остава на път да постигне рентабилност до края на годината“.
Компанията заяви, че е започнала валидирането на първите прототипи на Cybertruck, използвайки революционната си технология за производство на батерии, наречена сухо покритие, което е „основен крайъгълен камък за намаляване на разходите, след като се увеличат“ и че производството може да започне през четвъртото тримесечие.