Акциите на китайския производител на електромобили BYD Co. поевтиняха с най-резкия си темп от повече от три седмици, след като инвестиционната компания на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway Inc. продаде още негови книжа и намали дела си до под 5% от над 20% преди две години, съобщи Bloomberg.
Акциите на базираната в Шънджън компания поевтиняха с 2,6% в началото на търговията в Хонконг, което е най-големият спад в рамките на деня от 27 юни. Berkshire вече притежава 4,94% от китайския производител, сочат данни на борсата в Хонконг от понеделник. Спадането под прага от 5% означава, че Berkshire Hathaway вече не е задължена да оповестява по-нататъшни продажби или дали изобщо излиза от позицията си.
Бъфет, известен като един от най-прозорливите инвеститори в света, реализира възвръщаемост от 2000% от ранния си залог на BYD, който за малко повече от 20 години се превърна от слабо известен китайски доставчик на батерии за мобилни телефони в най-големия производител на електрически и хибридни автомобили. С пазарна капитализация от 100 млрд. долара BYD е на трето място по този показател сред производителите на автомобили в света след Tesla и Toyota Motor.
Други ранни инвеститори също са спечелили от поскъпването на ациите. В миналото Himalaya Capital притежаваше 75 млн. акции, което е дял от около 8,2%, но той се сви под 5% през 2021 г. Председателят на Himalaya Ли Лу беше човекът, който препоръча китайския автомобилен производител на покойния Чарли Мънгър, бивш заместник-председател на Berkshire. През 2008 г. Berkshire закупи 225 млн. акции на BYD, търгувани в Хонконг, за 232 млн. долара.
Водещата позиция на BYD на пазара се дължи отчасти на вертикалната интеграция, която поддържа ниски разходи - компанията произвежда собствени батерии и полупроводници и дори разполага със собствен кораб за изпращане на автомобили в чужбина - както и на силната гама от атрактивни, добре проектирани автомобили във всички ценови категории.
Въпреки разпродажбата на акции от страна на Berkshire BYD се развива все по-успешно, продавайки рекорден брой електрически и хибридни автомобили през второто тримесечие. Между април и юни китайската марка е продала малко под 1 милион коли.