fallback

Китайската Zeekr ще произвежда електромобили в Европа, за да избегне митата на ЕС

Компанията ще използва вече съществуващи съоръжения, принадлежащи на групата Geely

09:45 | 20.07.24 г.
Автор - снимка
Създател

Производителят на електрически превозни средства Zeekr обмисля да произвежда автомобили в европейски фабрики, свързани с неговата компания майка, китайската група Zhejiang Geely Holding Group Co., за да избегне митата на Европейския съюз (ЕС) и да продължи международното си разширяване, съобщава Bloomberg.

Всички превозни средства на марката в момента се произвеждат в Китай и подлежат на временни мита от 19,9% върху вноса в ЕС, който обвини китайските производители в несправедливо пазарно предимство поради щедрите държавни субсидии.

Очаква се ЕС да реши дали митата да станат постоянни (обикновено с давност от пет години и преразглеждане – бел. ред.) още този ноември.

Други страни, включително САЩ и Турция, също повишиха митата върху вноса на китайски превозни средства по-рано тази година.

„Продължаваме активно с работата по локализация в Европа и ще обявим нашето решение в подходящия момент“, изтъква главният изпълнителен директор на Zeekr Анди Ан в интервю за Bloomberg.

Всяко ново европейско производство ще се извършва в съществуващо съоръжение, принадлежащо на групата Geely или на някой от нейните европейски партньори, като Zeekr няма да строи нова фабрика, добавя той. Обмисля се и местно производство в други региони. В момента групата разполага със заводи на Volvo Cars AB в Швеция и Белгия и комплекса London Electric Vehicle Co. във Великобритания.

Като китайски автомобилен производител с един от най-големите глобални отпечатъци, Geely притежава марките Volvo и Polestar и има дял в съвместното предприятие Smart с Mercedes Benz AG. Тези марки бяха обхванати от ескалиращото политическо напрежение между Пекин, Брюксел и Вашингтон, като техните произведени в Китай автомобили вече са обект на повишени мита.

„Аз лично изразявам съжалението си за въвеждането на тези политики. Мисля, че решенията им не са правилни“, изтъква Ан, който е и президент на групата Geely. „Те ще окажат известно въздействие върху международното развитие на Zeekr“, добавя той.

Продажбите на Zeekr отчитат рекорд през юни. Графика: Bloomberg

Zeekr Intelligent Technology Holding Ltd. ускорява разширяването си в други региони с доставки, започващи тази година на ключови пазари в Близкия изток, Латинска Америка и Югоизточна Азия. Очаква се компанията да стартира продажби догодина и в страни като Япония и Южна Корея, подчертава Ан.

Марката започна да търгува акции на борсата в САЩ през май, но оттогава цената на акциите ѝ падна под тази от листването, което изтри 2,5 млрд. долара от пазарната капитализация на Zeekr, тъй като глобалното търсене на електромобили се забавя.

Ан казва, че компанията има за цел да постигне рентабилност още тази година. Нетната ѝ загуба през първото тримесечие се сви до 2,02 млрд. юана (278 млн. долара), което е спад от 18% спрямо същия период на миналата година. 

„Имаше известни колебания в цената на акциите през последните два месеца след нашето IPO (първично публично предлагане – бел. ред.)“, казва Ан. „Но чрез нашата упорита работа вярвам, че инвеститорите ще ни дадат справедлива оценка“.

Главният изпълнителен директор на Zeekr Анди Ан. Снимка: Bloomberg L.P.

Zeekr избра Хонконг за глобалното лансиране на своя модел 009, включително за версията с десен волан, поради афинитета на града към луксозните миниванове, сегмент, дълго доминиран от Alphard на Toyota Motor Corp.

Азиатският финансов център също е добра отправна точка за натиска на Zeekr в Югоизточна Азия, където няколко ключови пазара също са избрали британския начин на придвижване.

Сю Юн, част от ръководството на Zeekr, отговарящ за проектирането на 009, казва, че екипът има за цел да направи луксозен и фокусиран върху технологиите ван, включващ елементи от самолетния дизайн, масажни седалки и индивидуални климатични контроли, което го прави подходящ както за бизнес, така и за семейна употреба. 

„Анди каза, че иска миниван, подобен на Rolls Royce, но за бъдещето“, разкрива Сю, имайки предвид вдъхновението за дизайна на 009, който започва на цена от около 500 000 юана (69 000 долара) в Китай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:06 | 20.07.24 г.
fallback
Още от Новини виж още