Няколко от най-големите производители на автомобили в света, включително Toyota Motor Corp. и General Motor Co., имат малък шанс да постигнат новите цели на САЩ за емисиите на парникови газове до 2032 г., показва нов анализ на "Грийнпийс", който подчертава необходимостта компаниите от автомобилния сектор да ускорят приемането на електрически превозни средства.
Емисиите на въглероден диоксид от превозните средства на седемте водещи автомобилни производители в САЩ са напът да надвишат стандартите на Агенцията за опазване на околната среда (EPA) с между 8% и 154% - като нивата варират според автомобилния производител - дори ако компаниите изпълнят текущите си прогнози за продажби на електрически превозни средства, предупреждава "Грийнпийс", цитирана от Bloomberg.
Освен Toyota и GM, докладът засяга още Ford Motor Co., Honda Motor Co., Nissan Motor Co., Stellantis NV и Hyundai Motor Co. и Kia Corp., като последните две компании се приемат за едно цяло.
И докато докладът на "Грийнпийс" призовава компаниите постепенно да премахнат превозните средства с двигатели с вътрешно горене в световен мащаб до 2030 г., производителите може да се затруднят да постигнат това на фона на забавянето на търсенето на електромобили. Целта може да се окаже още по-трудна за постигане сред японските автомобилни компании, които изостават от съперниците си в приемането на коли с електрическо задвижване.
GM е последната компания, която се разминава с очакванията относно своята програма за електрификация. Главният изпълнителен директор Мари Бара заяви в началото на седмицата, че концернът няма да разполага с производствен капацитет, за да постигне предишната си цел за изграждане на 1 милион електромобила до края на следващата година. Търсенето ще диктува колко бързо компанията може да достигне тази граница, добави Бара, подчертавайки пазарните проблеми.
В отговор на доклада на "Грийнпийс" GM каза, че подкрепя целите на окончателното правило на EPA и идеята за значително намаляване на емисиите. Макар и да се разглежда като предизвикателство, „ние вярваме, че нашите ангажименти и инвестиции в изцяло електрическо бъдеще поставят GM в отлична позиция да допринесе за целите на последното правило“, изтъква компанията.
Администрацията на американския президент Джо Байдън обяви нови стандарти през март, които ще изискват от производителите да ограничат своите средни емисии на въглероден диоксид при работа на превозните средства до под 85 грама на миля (около 1,6 км) до 2032 г., от средно 320 грама на миля през 2023 г. При един от сценариите според моделирането на EPA автопроизводителите биха могли отговарят на изискванията, като увеличат дела на електрическите превозни средства с батерии до 56% от общите им продажби в САЩ, като плъгин хибридите и автомобилите с конвенционални двигатели с вътрешно горене представляват съответно 13% и 29% от продажбите.
Въпреки че докладът на "Грийнпийс" представя тревожна картина, плановете на производителите на автомобили за производство на повече електромобили и хибридни превозни средства вероятно ще се развият през годините.
Автомобилните компании с ясни и амбициозни планове за продажби на електрически превозни средства в САЩ, като Honda, GM и Ford, се очаква да се доближат най-много до стандартите за емисиите, надвишавайки ги с между 8% и 12%, ако успешно постигнат целите си за продажби, изтъкват от "Грийнпийс".
„Ние сме лидер в работата с EPA и други заинтересовани страни за разработване на интелигентни, постижими стандарти за емисии и сме ангажирани да ги спазваме. Поради причини, свързани с конкуренцията, не можем да предоставим подробности за това как ще го направим през следващите няколко години“, посочва от своя страна Ford.
На Toyota и Nissan им предстои най-много работа за постигане на целите за 2032 г., става ясно от доклада на "Грийнпийс". Toyota се очаква да надхвърли целите със 154%, като Nissan ще направи това със 76%. Toyota планира да увеличи продажбите на електрически превозни средства до 3,5 млн. броя до 2030 г. Най-големият автомобилен производител в света по пазарен дял е продал едва 104 000 електрически коли през миналата година.
„Стандартите на EPA за 2032 г. са предизвикателство за всички производители на автомобили и ще изискват значително пренасочване на потребителите към електрически превозни средства“, изтъква говорител на Nissan пред Bloomberg, добавяйки, че компанията има планове да въведе повече електрически и хибридни модели, за да се придвижи към дългосрочна цел за нулеви емисии.