Германската енергийна компания E.ON и дъщерното дружество на Volkswagen MAN Truck & Bus планират да създадат общоевропейска мрежа за зареждане на електрически камиони, започвайки от тази година, съобщава Ройтерс.
Европейският съюз (ЕС) си е поставил за цел да намали емисиите на парникови газове при тежкотоварния транспорт с 90 на сто до 2040 г. спрямо нивата от 2019 г. Засега обаче електрическите камиони с нулеви емисии остават рядкост в Европа, докато навлизането на леките електромобили нараства стабилно, въпреки че последните месеци се наблюдава охлаждане на пазара.
Липсата на добре развита зарядна инфраструктура често спира компаниите от инвестиране в екологичен тежкотоварен транспорт.
E.ON и MAN казват, че обединяването на силите ще им позволи да преодолеят препятствията относно разходите. Те подписаха договор в Есен, Западна Германия.
„Инвестираме сериозно, за да осигурим широк тласък на заредената инфраструктура за електрически тежкотоварен транспорт и да начертаем маршрута за устойчива логистика и зелени вериги на доставки“, казва главният изпълнителен директор на E.ON Леонард Бирнбаум.
Ръководителят на MAN Truck & Bus Александър Власкамп посочва, че е доволен от партньорството с E.ON.
Очаква се в редица страни да заработят още тази година и първите зарядни станции от планираната мрежа, като около 80 обекта ще бъдат изградени до края на 2025 г. Планирани са 170 локации в дългосрочен план, от които 125 ще бъдат в Германия.
Допълнителни обекти ще се изграждат в Австрия, Великобритания, Дания, Унгария, Италия, Полша и Чехия.
Първоначално всеки обект ще бъде оборудван с няколко 400-киловатови зарядни станции, позволяващи на електрическия камион да си осигури пробег от 300 километра за около 45 минути.
Впоследствие компаниите ще инсталират инфраструктура, която да позволи по-бързо зареждане. MAN планира да пусне камион с пробег до 800 км по-късно тази година.
Нито една от двете компании не даде подробности каква сума ще инвестира в проекта.