Китайският автомобилен производител BYD Co. ще избегне плащането на мита за електрически автомобили, изнасяни за Великобритания, след като обяви планове за строеж на голям завод в Турция, съобщава Telegraph.
Очаква се компанията да инвестира 1 млрд. долара в новото съоръжение, което ще има капацитет да произвежда до 150 хил. електрически и хибридни модела всяка година.
Решението на BYD отразява временните мита в размер на 17%, които Европейският съюз (ЕС) наложи върху производителя на автомобили, в допълнение към съществуващата налози от 10% за превозни средства, внесени в блока.
Други китайски производители на автомобили са изправени пред допълнителни мита от до 38%.
Новата фабрика на BYD обаче ще му позволи да заобиколи тези мита, тъй като Турция споделя митнически съюз с ЕС. В същото време търговската сделка на Обединеното кралство с Турция, която обхваща автомобилния сектор, означава, че износът за Великобритания също е освободен от мита.
По-рано тази седмица BYD заяви, че очаква заводът да подобри „логистичната ефективност“ на компанията, докато тя разширява европейския си бизнес.
Председателят на автомобилния производител Уан Чуанфу подписа сделката с Мехмет Фатих Качир, министър на индустрията и технологиите на Турция, на среща в понеделник (8 юли).
Шанкер Сингхам, търговски експерт, който съветва правителството на Великобритания, изтъква, че големият двигател зад това решение на BYD са митата, налагани от ЕС върху електромобилите. „И всъщност цялата цел на налозите е да се стимулира местното производство“, изтъква той. „Турция не е лошо място за завод, защото има споразумения не само с Европа и Обединеното кралство, но и с много други страни по света“, добавя той.
Сингхам обаче предупреждава, че BYD ще трябва да спазва строги „правила за произход“ на колите, изнасяни за Европа и Обединеното кралство.
Тези правила изискват определена част от стойността на автомобила да идва от компоненти, произведени на местно ниво, в противен случай ще се налагат мита.
Понастоящем делът на тези компоненти от общата стойност е 40%, но се очаква да нарасне до 55% от 2027 г. При батериите търсеният дял при произведените на местно ниво компоненти е 30%, като ще се увеличи до 70% за същия период.
Сингхам обръща внимание и на опитите на китайските концерни да заобиколят американските търговски бариери чрез производство в Мексико.
Междувременно новото лейбъристко правителство на Великобритания обмисля дали да последва ЕС и да наложи мита върху китайските електромобили на фона на опасенията, че въпросните превозни средства са облагодетелствани от щедри държавни субсидии, които изкривяват пазара.
Джонатан Рейнолдс, британски министър на бизнеса и търговията, заяви, че не изключва използването на „търговски средства за защита“ като мита, ако е необходимо.
Очаква се производството във фабриката на BYD в Турция да започне през 2026 г.