Трудностите с разплащанията между Русия и Китай, причинени от санкциите на САЩ, създават сериозни проблеми за руския внос на китайски автомобили, които са доставени на вътрешния пазар през последните две години, изтъква ръководителят на Асоциацията на руските автомобилни дилъри пред Ройтерс.
Москва и Пекин прибягнаха до сложни мерки, за да се опитат да избегнат забавянията при плащанията, включително чрез заобикаляне на ограниченията с помощта на малки, регионални китайски банки, тъй като заплахата от американски санкции срещу китайските банки, които улесняват търговията с Русия, възпира по-големите кредитори.
Алексей Подшчеколдин, президент на Асоциацията на руските автомобилни дилъри, казва, че проблемът е особено сериозен при по-малките вносители, които отчитат скок на плащанията.
Резултатът е по-малък износ за Китай, докато руските вносители губят позиции и вероятно се сблъскват с допълнителни разходи.
„Дори ако руска банка е (в Китай) и обслужва сметки в рубли, трансакции с Китай вече не могат да се извършват“, посочва Подшчеколдин. „Преди това разчитахме на големите банки, в Русия и Китай, но те постепенно бяха блокирани, добавени към списъка със санкции и всичко беше пренасочено към по-малките банки“, добавя той.
Китайските производители на автомобили вече са превзели повече от половината от руския автомобилен пазар, откакто западните конкуренти се оттеглиха, отнасяйки своите технологии и ноу-хау със себе си, след като Москва нахлу в Украйна през февруари 2022 г.
Износът на автомобили от Китай за Русия е нараснал с 36% на годишна база в парично изражение до 4,86 млрд. долара за периода януари-май, става ясно от китайската митническа статистика.
„Проблемът е огромен, дори нашите най-големи местни производители, които купуват резервни части, например, вече се сблъскват с този проблем“, казва Подшчеколдин, надявайки се за някакъв вид електронно средство за защита, което да осигури решение.
Той също така изтъква идеята за бартерна търговия, но казва, че не е практично властите да се споразумяват за цена на автомобили и резервни части, за разлика от основните суровини.
"Това е възможно за суровини като петрол, пшеница, захар и газ. Но как можете да го направите с автомобилите? Много е трудно, едва ли е възможно", посочва Подшчеколдин.