Само 19 от 137-те настоящи марки електрически автомобили в Китай ще се радват на рентабилност до края на десетилетието, като останалите ще бъдат принудени да напуснат индустрията, да се консолидират или да се борят за малък пазарен дял, изтъква консултантската фирма Alixpartners, цитирана от Bloomberg.
Ценовата война, която продължава почти две години, оказва натиск върху маржовете на някои китайски производители на електромобили и може да продължи, тъй като доминиращи играчи като BYD Co. и Tesla Inc. се стремят да консолидират водещите си позиции.
„Въпреки че големи играчи като BYD все още отчитат брутен марж, винаги има място за по-нататъшна ценова война“, изтъква Стивън Дайър, управляващ директор на Alixpartners.
Докато средната продажна цена на автомобилите в Китай спадна с 13,4% през изминалата година, средният марж на автомобилните производители се повиши до 7,8% през 2023 г. от 6,3% за предходната година, изчислява Alixpartners. Концерните намалиха разходите, като коригираха връзките с доставчиците и ускориха пускането на нови модели на пазара.
Очаква се до края на 2030 г. китайските производители на автомобили да държат 33% от световния автомобилен пазар и 45% от продажбите на електромобили и плъгин хибриди, изтъква Alixpartners. Консултантската фирма обаче понижи прогнозата си за дела на Китай на европейския автомобилен пазар до 12% от 15%, като се има предвид налагането на допълнителни временни мита от Европейския съюз (ЕС).
Alixpartners казва, че китайските автомобилни производители разполагат с редица предимства пред конкуренцията чрез поемане на рискове и бързо придвижване — спазване на минимални изисквания за безопасност и регулаторни норми. Тези компании разделят разработките на хардуер и софтуер, като създават независими нови марки и си осигуряват финансиране и друг вид подкрепа чрез местните власти.
Според консултантската фирма инвестиции на национално ниво в технологии за батерии и материали също играят роля, както и ранното включване на доставчици и в някои случаи възползване от вертикалната интеграция.
Подобряването на ефективността чрез организационна структура и култура на извънреден труд са други фактори, оказващи възходящ тласък за местните играчи. Докато работниците в традиционните автомобилни производители работят максимум 20 часа извънреден труд на месец, персоналът на китайските производители на електромобили и плъгин хибриди може да поеме до 140 часа извънреден труд на месец.