Перспективата за европейски мита върху вноса на произведени в Китай електромобили забави с 20-30 процентни пункта ръста на износа на коли с изцяло електрическо и хибридно задвижване от азиатската страна през последните месеци, посочва ръководител на водеща китайска организация, свързана с автомобилната индустрия.
Миналата седмица Европейският съюз (ЕС) въведе временни мита до 37,6% върху произведените в Китай електрически превозни средства, за да се предпази от това, което описа като потенциален поток от несправедливо субсидирани електромобили - ход, на който Китай категорично се противопоставя.
ЕС също така даде да се разбере, че митата могат да бъдат наложени със задна дата.
„Износът на коли, използващи нов вид енергия (NEV) в момента е изправен пред временен натиск“, признава генералният секретар на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA) Цюи Донгшъ, цитиран от Ройтерс. „Растежът на нашия износ на NEV беше около 30-40% и сега се забави до малко над 10%, което означава, че ефектът от митата обхваща 20-30% от този растеж“, добавя той.
Междувременно германският производител на луксозни превозни средства BMW AG призова Европейската комисия (ЕК) да наложи по-ниски мита по вноса на изграждания в Китай електрически Mini, който се внася от компаняита в Европа. Към момента Mini подлежи на най-високите мита, определени от Брюксел, изтъква източник, запознат с темата.
Целта на този ход е моделът да бъде включен в групата автомобили на компании, сътрудничили на разследването на Комисията. Това би понижило нивата на митата до 20,8% от сегашните 37,6%.
Изгражданите в Китай електрически коли Mini се произвеждат само от няколко месеца и не са били част от анализа на Брюксел, което означава, че автоматично превозните средства подлежат на най-високите мита.
Съгласно процеса на ЕС всяка компания, която не е била представена в анализираните групи и желае да има собствено индивидуално задължение, може да поиска „ускорен преглед“ веднага след налагането на окончателните мерки.