Европейският съюз ще наложи от петък допълнителни мита до 37,6% върху вноса на електромобили, произведени в Китай, съобщиха официални представители. Това засилва напрежението с Пекин в най-големия търговски спор на Брюксел до момента, предава Ройтерс.
Но има прозорец от четири месеца, в който митата ще бъдат временни и се очаква интензивните разговори между двете страни да продължа, след като Пекин заплаши с широко мащабен ответен отговор.
Временните мита на Европейската комисия между 17,4% и 37,6% целят да предотвратят опасността от приток на евтини електромобили, произведени с държавни субсидии, както заяви председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен.
Тарифите, посочени в документ от 208 страници, публикуван в четвъртък, са почти същите като обявените от Комисията на 12 юни. Изпълнителният орган направи корекции, след като компаниите установиха малки грешки при изчисленията в първоначално обявените мита.
Тогава Пекин съобщи, че ще вземе „всички необходими мерки“, за да защити интересите на Китай. Те може да включват ответни мита върху износа на китайски продукти като коняк или свинско месо.
Еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис заяви, че няма основание Китай да въведе ответни мерки. „Нашата цел е... да гарантираме честна конкуренция и равнопоставеност“, каза той в интервю за Bloomberg.
Разследването на ЕС за субсидиите ще продължи още близо четири месеца. В края му Комисията може да предложи окончателни мита, които обичайно са в сила пет години, като те ще трябва да бъдат гласувани от страните членки на ЕС.
„Преговорите с Китай продължават и ако се постигне взаимноизгодно решение, можем да намерим начини в крайна сметка да не прилагаме митата“, заяви Домбровскис. „Но е много ясно, че това решение ще трябва да реши изкривяването на пазара, което имаме в момента..., и то трябва да бъде съобразено с пазара“, допълни той.
Китайското министерство на търговията съобщи в четвъртък, че и двете страни са провели до момента няколко кръга на технически преговори за въпросните мита.
„Надяваме се, че европейската и китайската страна ще поемат в една и съща посока, ще покажат искреност и ще продължат процеса по консултации възможно най-скоро“, заяви говорителят на министерството Хъ Ядун.
За автомобилната компания BYD е предвидена ставка от 17,4%, за Geely тя е 19,9%, а за SAIC достига 37,6%, съобщи ЕС. Те се прибавят към стандартните мита върху вноса на автомобили в ЕС, които са в размер на 10%.
Компании, за които се счита, че са сътрудничили в разследването за субсидиите, включително западни производители като Tesla и BMW, ще бъдат подложени на мита от 20,8%, а тези, които не са сътрудничили – на ставка от 37,6%.
Китайските производители на електромобили ще трябва да решат дали да поемат митата или да повишат цените си, за да покрият новите разходи за милиади евро в европейските граници.
Нарасналите разходи за електромобили за европейските потребители ще подкопаят целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., твърдят противници на митата.
Китайските марки MG и Nio намекнаха в четвъртък, че може да повишат цените в Европа по-късно тази година. Tesla съобщи миналия месец, че планира да вдигне цените на модела си Model 3.
Перспективата за митата може да накара китайските автомобилни компании да инвестират в заводи в Европа, въпреки че разходите за труд и производство са по-високи от тези в Китай.
В четвъртък Xpeng стана поредният производител на електромобили, който обмисля да установи производство в региона, за да избегне мита.
Най-големият автомобилен производител в Европа Volkswagen побърза да критикува съобщението в четвъртък. „Отрицателните последици от това решение превишават ползите за европейската и особено за германската автомобилна индустрия“, заяви говорител на Volkswagen в комюнике.
Ръководители на автомобилната индустрия предупреждават срещу митата, притеснени от контрамерки, които може да засегнат конкурентоспособността на техните автомобили в Китай, където вече изпитват затруднения да са в крак с нарастващия брой на местните конкуренти.
Германските автомобилни производители са осъществили една трета от продажбите си в Китай миналата година.
Комисията счита, че делът на китайските марки на пазара в ЕС е нараснал до 8% спрямо под 1% през 2019 г. и може да достигне 15 на сто през 2025 г. Тя съобщи, че цените обичайно са с 20% по-ниски от тези на произведените в ЕС модели.
Европейските ръководители искат да предотвратят повторение на случилото се със соларните панели преди десет години, когато ЕС предприе ограничени действия, за да намали вноса от Китай и много европейски производители фалираха. ЕС започна разследване срещу субсидиите на китайски електромобили миналия октомври.
Въпросът ще бъде подложен на консултативен вот в страните членки на съюза през следващите седмици, първи официален тест за подкрепата на действията на Комисията.
Асоциацията на китайските пътнически автомобили заяви, че митата ще имат скромно въздействие върху повечето китайски компании. Митата са много по-ниски от тарифите от 100%, които Вашингтон планира да налага на вноса на електромобили от Китай от август.