fallback

Китай е похарчил 230 млрд. долара в изграждане на индустрията си за електромобили

Размерът на държавната подкрепа се равнява на 18,8% от общите продажби на електрически автомобили между 2009 и 2023 г.

22:00 | 21.06.24 г. 2

Китай е похарчил 230,8 млрд. долара в рамките на около десетилетие за развитието на индустрията с електрически автомобили, според анализ, публикуван  от американския Center for Strategic and International Studies (CSIS).

Размерът на държавната подкрепа се равнява на 18,8% от общите продажби на електрически автомобили между 2009 и 2023 г., казва Скот Кенеди, председател в отдела за китайски бизнес и икономика в CSIS. Той отбелязва, че съотношението на подобни разходи към продажбите на електрически автомобили е намаляло от над 40% през годините до 2017 г. до малко над 11% през 2023 г.

Откритията излизат, докато ЕС се готви да наложи допълнителни мита върху вноса на китайски електрически автомобили заради употребата на субсидии за производството им, пише CNBC.

Миналия месец САЩ обявиха, че повишават митата върху вноса на електрически коли от Китай до 100%.

Кенеди посочва, че подкрепата на Пекин за сектора включва непарични политики, които са облагодетелствали местните производители пред международните. Той обаче отбелязва, че САЩ не са създали условия, които са толкова привлекателни, колкото в Китай за развитието на собствена индустрия за електрически автомобили.

„Има някои изключения, но като цяло западните производители и правителства си губят времето и не са достатъчно агресивни“, казва той. Кенеди очертава седем политически инициативи в доклад преди четири години за потенциалните търговски напрежения от китайските електрически автомобили.

Държавните субсидии не отиват непременно директно в разработването на автомобили. В ранните години китайското Министерство на финансите казва, че е открило поне пет компании, измамили правителството с над 1 млрд. юана (140 млн. долара).

Произведените в Китай превозни средства се възползват и от нарастващото навлизане на електрически автомобили в страната, навлизайки в някога доходоносния пазар, задвижван от чуждестранните производители на автомобили с вътрешно горене. Конкуренцията е толкова ожесточена, че анализаторите на Bank of America казаха тази седмица, че големите американски автомобилни производители трябва да напуснат Китай и да насочат ресурсите си другаде.

„Независимите автомобилни анализатори и западните производители на автомобили, с които разговарях, са съгласни, че китайските производители на електромобили и батерии са постигнали огромен напредък и трябва да бъдат взети на сериозно“, каза Кенеди.

Той посочва обаче, че обширната правителствена подкрепа и пазарният растеж на китайските компании за електромобили все още не са увеличили значително печалбите.

„В една добре функционираща пазарна икономика“, казва той, „компаниите биха преценили по-внимателно инвестициите си в нов капацитет и появата на такава рязка разлика между търсенето и предлагането вероятно ще доведе до консолидация на индустрията“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:26 | 21.06.24 г.
fallback
Още от Новини виж още