Китайските автомобилни производители призоваха Пекин да повиши митата върху вносните европейски автомобили с бензинов двигател в отговор на ограниченията на Брюксел върху износа на китайски електромобили, съобщава Ройтерс, цитирайки китайската държавна медия Global Times.
На среща при закрити врата във вторник, на която присъстваха и европейски автомобилни компании, китайската автомобилна индустрия „призова правителството да приеме твърди контрамерки (и) да обмисли повишаването на временните мита за бензиновите автомобили с двигатели с голям работен обем“, изтъква медията.
Срещата, организирана от Министерството на търговията на Китай, се проведе в Пекин, като на нея са присъствали SAIC, BYD, BMW, Volkswagen и Porsche, посочват източници, запознати с въпроса.
Основната цел на срещата е била да се окаже натиск върху Европа и да се лобира срещу митата, добавят източниците.
Търговската политика на ЕС става все по-протекционистка на фона на опасенията, че моделът на развитие на Китай, фокусиран върху производството и дълговете, може да наводни 27-членния блок с евтини стоки, включително електрически превозни средства на ниски цени, тъй като китайските фирми се стремят да увеличат продажбите в чужбина поради слабото търсене у дома и местния свръхкапацитет.
Global Times за първи път съобщи в края на миналия месец, че свързан с китайското правителство автомобилен изследователски център предлага Китай да повиши митата върху вносните бензинови седани и спортни автомобили с двигатели, по-големи от 2,5 литра, до 25% от сегашния налог от 15%.
Китайските власти по-рано намекнаха за възможни ответни мерки чрез коментари в държавни медии и интервюта индустриални представили.
Същият вестник миналия месец написа, че китайските компании планират да поискат от властите да започнат антидъмпингово разследване срещу европейски продукти като свинско месо, което китайското министерство на търговията обяви в понеделник , че такива действия ще бъдат предприети.
Износът на автомобили от ЕС за Китай достига стойност 19,4 млрд. евро през 2023 г., докато блокът е закупил електрически превозни средства от Китай за 9,7 млрд. евро, сочат данни на статистическата агенция на ЕС, Евростат.
Китай представлява около 30% от продажбите на германските производители на автомобили, а Германия е най-големият износител на превозни средства с двигатели от 2,5 литра и нагоре, като е доставила коли за 1,2 млрд. долара в Китай от началото на тази година, показват данни на китайските митнически власти.
Словакия е четвъртият по големина в Китай и втори по големина в ЕС доставчик на автомобили с големи двигатели. Тази година страната е изнесла спортни автомобили на стойност 803 млн. долара.
САЩ, Великобритания и Япония също изнасят голям брой автомобили с двигатели, по-големи от 2,5 литра, и вероятно ще се възползват най-много от предложеното увеличение на митата.