Първата електрическа кола на Ferrari ще струва най-малко 500 хил. евро, разкрива пред Ройтерс източник, запознат с въпроса. Междувременно италианският производител на луксозни автомобили се готви да отвори нов завод, където ще се произвежда модела - и може да увеличи общото производство с до една трета.
Италианската марка, известна с мощните си бензинови двигатели, заяви, че ще пусне в продажба електрическа кола в края на следващата година, а планираната цена показва увереността ѝ, че свръхбогатите шофьори са готови за това, въпреки че конкурентите на масовия пазар забавят плановете си за електрификация на фона на колебливото търсене на електромобили.
Цената, която не включва функции и индивидуални предпочитания, които обикновено добавят 15-20% към крайната цена, е доста над средната за Ferrari и други подобни марки от около 350 хил. евро. За сравнение, Porsche Taycan започва на цена от около 100 хил. евро.
Фабриката е смел ход за компанията, която достави по-малко от 14 хил. автомобила миналата година, тъй като в крайна сметка ще позволи производственият капацитет да нарасне до около 20 хил. броя, добавя източникът, пожелал анонимност.
Ексклузивността е в основата на марката, а също и на високите ѝ цени, така че всяко увеличение на производството е свързано с рискове.
Въпреки това със своя SUV Purosangue, пуснат на пазара през 2022 г., Ferrari показа, че може да постигне успех, разширявайки се отвъд традиционните двуместни, ниски спортни автомобили.
„Има нарастващо търсене на Ferrari и тези коли имат шанс да посрещнат част от него, без да компрометират ексклузивността“, казва Фабио Калдато, портфолио мениджър в AcomeA SGR, която държи акции на Ferrari.
Списъците с чакащи за някои модели могат да надхвърлят две години.
„Да бъдеш в списъка на чакащите само по себе си е символ на определен статут“, изтъква Калдато, отбелязвайки увеличаването в броя на потенциалните богати клиенти на развиващите се пазари, като Индия и Близкия изток.
Втори електрически модел
Новата фабрика в Маранело ще осигури на Ferrari допълнителна линия за сглобяване на автомобили и ще произвежда бензинови и хибридни автомобили, както и нови електрически предложения плюс компоненти.
Тя ще заработи напълно след три до четири месеца, изтъква източникът.
В процес на разработка е втори електрически модел, като развитието му се намира в ранен етап. Компанията, добавя източникът, може да не желае да увеличи общото производство до 20 хил. автомобила годишно, поне в краткосрочен план.
Главният изпълнителен директор Бенедето Виня каза пред акционерите на Ferrari през април, че „модерният завод ще ни осигури гъвкавост и технически капацитет, надхвърлящ нашите нужди за години напред“.
Всяко засилване на производството ще дойде с увеличаване на моделите, тъй като Ferrari ще се придържа към политиката си да поддържа производството за всеки модел в рамките на определен брой, колкото и да е успешен автомобилът, посочва източникът.
Конкурентът Lamborghini планира да започне продажбите на първия си електрически модел през 2028 г. Неговият главен изпълнителен директор Щефан Винкелман подчерта пред Ройтерс, че е по-важно да имаш правилния продукт, отколкото да бъдеш първи.
Анализаторът на Mediobanca Андреа Балони каза, че очаква електромобила на Ferrari да се предлага на висока цена, което ще помогне за запазване на маржовете, компенсирайки развитието на новата изцяло електрическа технология и по-големия брой части, доставяни отвън.