IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Емоционален или рационален е изборът ни при покупка на автомобил

При обработката на данни от тестове на автомобили с изкуствен интелект се установява, че марката на колата не въздейства на физиологичната реакция, посочи д-р Станимир Андонов

10:30 | 13.06.24 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Марката на автомобила влияе на емоциите на водача при вземане на решение за покупка, а моделът му – на физиологичните показатели. Това коментира в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria д-р Станимир Андонов, маркетинг и брандинг консултант, като се позова на невромаркетингово изследване в областта на автомобилите, което анализира усещанията на шофьор, докато управлява различни модели коли. Той добави, че изследването включва тест на 37 различни автомобила на различни производители, които варират по размер и задвижване.

„Невромаркетинговите изследвания са комбинация между традиционни маркетингови подходи и наблюдение и изследване на физиологичните параметри на респондентите, посочи д-р Андонов. – При традиционните изследвания се задават въпроси на респондентите или отговарят на дадени анкети, докато при невромаркетинговите изследвания се следи само поведението и физиологичните параметри.“

Консултантът и екипът му имат опит в изследването на телевизионни реклами, преди те да бъдат излъчени. При последния експеримент са тествали 37 различни нови автомобила със специален тестов пилот, като по време на шофирането са били следени физиологичните му показатели и промяната им в зависимост от управлявания автомобил. В едната част на изследването са сравнили състоянието на водача, който е управлявал само два различни модела на една марка, като единият е електрически, а другият с двигател с вътрешно горене (ДВГ). От теста се разбира, че електромобилът въздейства повече на водача.

В другата част на изследването са тествани 37 автомобила на различни производители, вариращи в размер, задвижване, при който се наблюдава с измервателни уреди на главата и ръцете на шофьора поведението му, докато шофира в София, в светлата част на деня, по 30 минути всеки автомобил. „Изкуствен интелект, разработен от американска компания, обработва данните и ги сортира в шест емоционални параметъра – внимание, ангажираност, възбуда, релаксация, фокус, интерес и стрес. Вижда се, че марката на колата не въздейства на физиологичната реакция“, обясни д-р Андонов и посочи, че различни модели на един и същи бранд често водят до противоположни резултати.

Целта на проучването е да открие дали електромобилите са по-интересни и вълнуващи от традиционните автомобили. По думите на консултанта се оказва, че задвижването не е най-важният параметър при усещанията на човек. „По-важно е големината на шасито, окачването и различните удобства в купето. Марката на автомобила влияе на емоциите на водача при вземане на решение за покупка, а моделът – на физиологичните показатели“, коментира д-р Андонов.

Според него изводите от изследванията са, че мислим, че вземаме рационални решения в живота си, но се оказва, че е точно обратното. „Повечето случаи сме водени от емоции, преживявания, спомени, мечти и накрая търсим нещо рационално да оправдае емоционалния ни избор“, отбеляза маркетинговият специалист.

Защо рекламодателите нарочно създават скучни реклами като маркетингов трик? Какво трябва да съдържа една реклама, за да отличи даден бранд? Колко важни са инфлуенсърите за създаването на по-евтини реклами? Защо се забравят провалите на големите брандове? Имат ли смисъл предизборната агитация и политическият маркетинг и как влияят на изборните резултати?  

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:30 | 13.06.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още