Европейската комисия (ЕК) публикува резултатите от проучването си за пазара на електромобили в Китай, отбелязвайки, че секторът получава държавни субсидии, които се отразяват неблагоприятно върху конкурентоспособността на европейския бизнес. От Брюксел посочиха, че следващата стъпка е налагане на мита, но преди това три от посочените индивидуално компании в решението ще имат правото да проверят изчисленията на Комисията.
В срок най-късно до 4 юли 2024 г. ЕК ще впише решението си в Официалния вестник на ЕС и на следващия ден продукцията на китайските компани, които са съдействали на европейските власти при разследване на казуса, ще бъде обмитена с допълнителни 21%, а на тези, които не са съдействали - с 38,1%. В момента китайските автомобили се обмитяват с 10%.
Три компании са споменати изрично в заключението на ЕК - BYD и Geely, които получават намалени ставки от съответно допълнителни 17,4% и 20%, както и SAIC, за които митата ще бъдат в размер 38,1%.
Още един производител на електромобили в Китай - Tesla, може да получи индивидуална санкция, става ясно още от съобщението на Брюксел.
От ЕК припомнят, че отвориха процедурата на 4 октомври 2023 година и разследваха подкрепата, която получават производителите на батерийни електромобили в Китай, както и че ще продължат да следят ситуацията на китайския пазар. Трите поименно споменати компании бяха специално подбрани като водещите в сектора, при които ефектът от субсидиите трябва да се прояви най-добре. Индивидуалните мита се определят на базата на това дали са сътрудничели в процедурата.
На този етап няма прозводители от трети страни, за които да се породят съмнения за недопустима помощ, отчитат от ЕК.