Вълната от строящи се фабрики за батерии из целия свят ще може да произвежда много повече клетки, отколкото се нуждае глобалната икономика, предупреждава BloombergNEF в нов доклад.
Търсенето на литиево-йонни клетки нараства бързо, тъй като производителите на автомобили електрифицират своите продуктови гами, а фирмите за комунални услуги инсталират стационарни батерии, за да стабилизират електрическата мрежа. Но автомобилните компании вече обявиха изграждането на толкова много нови фабрики, че капацитетът на съоръженията ще надмине търсенето до края на десетилетието, изчислява BNEF.
До края на 2025 г. глобалната индустрия за батерии ще може да произвежда над пет пъти повече клетки, отколкото светът ще има нужда през тази година, прогнозира BNEF в последния си доклад за електрическите превозни средства.
„Това е добра новина за производителите на автомобили и купувачите на електромобили, но бележи предизвикателство за новите участници в индустрията на батериите“, се изтъква в доклада.
Свръхпредлагането ще бъде най-осезаемо в Китай, където производственият капацитет ще надхвърли годишното търсене на батерии с поне 400% до края на десетилетието. Това е проблем и за САЩ, където президентът Джо Байдън превърна изграждането на вътрешна верига на доставки на батерии в един от основните си климатични и индустриални приоритети. Миналата година администрацията на Байдън предложи условен заем от 9,2 млрд. долара на Ford Motor Co. за изграждане на три фабрики за батерии в страната.
Европа също е изправена пред пренасищане с капацитет, но правителствата настояват за повече фабрики, тъй като изостават от САЩ по отношение на привличането на инвестиции в тази сфера. Шведският производител на батерии Nortvolt строи завод в Германия, но министърът на икономиката на страната Роберт Хабек вече лобира пред компанията да изгради още един.
Някои планирани заводи по света може да бъдат отложени или отменени поради свръхкапацитета, предупреждава BNEF. Ford, например, засили плановете си за увеличаване на производството на електрически превозни средства, позовавайки се на ценовата война в сегмента.
„Това ще бъде проблем навсякъде по света, включително в САЩ“, подчертава BNEF.
В същото време химикалите, използвани за производството на батерии, се променят. Докладът установява, че литиево-желязо фосфатните батерии набират популярност при захранването на електрически автомобили, особено сред китайските производители. Техните съставни материали са по-евтини от стандартните литиево-йонни клетки, които използват никел, манган и кобалт, и промяната може значително да намали бъдещото търсене на тези метали.
BNEF понижи прогнозата си за количеството никел, използван в батериите през следващата година с 25%.