Очаква се Европейската комисия (ЕК) да обяви по-късно тази седмица митата, които планира да наложи на китайските електрически превозни средства на фона на прекомерните субсидии от Китай - ход, който вероятно ще предизвика критики и вероятна ответна реакция от страна на Пекин, съобщава Ройтерс.
По-малко от месец след като Вашингтон увеличи митата върху китайските електромобили до 100%, Брюксел почти сигурно ще наложи много по-ниски налози по вноса за модели на китайски производители като BYD и Geely както и на западни компании като Tesla, които изнасят автомобили от Китай за Европа.
Този ход отразява предизвикателствата пред европейските производители на автомобили, които трябва да се справят с притока на по-евтини електромобили от китайски конкуренти. Въпреки това много от местните компании са скептични относно митата, тъй като се опасяват от ответна остра реакция на Китай – основен техен пазар, където генерират голяма част от приходите си.
Германските производители на автомобили по-специално са силно зависими от продажбите в Китай - и поради това се страхуват от възмездие.
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен многократно заяви, че Европа трябва да действа, за да попречи на Китай да наводни пазара на блока със субсидирани електромобили.
„Ако бъдат провокирани, реакцията и последиците могат да доведат до търговска война, която би била опустошителна за регион, който все още е силно зависим от доминираните от Китай вериги на доставки, за да постигне своите смели климатични цели“, коментира Уил Робъртс, ръководител на автомобилните изследвания в Rho Motion.
Китай упрекна ЕС за антисубсидийното разследване, призова за сътрудничество и лобира за отделни страни в ЕС, но не изясни напълно какъв ще бъде отговорът му на митата.
Пекин вече започна антидъмпингово разследване срещу френския внос на бренди. Той също така прие през април закон, за да може да отвърне на удара, ако САЩ или ЕС наложат мита върху износа на втората по големина икономика в света.
На засегнатите страни ЕК ще даде три работни дни, за да коментират точността на изчисленията на Комисията.
Разследването ще продължи до края на октомври, когато ще бъде взето решение дали да се наложат окончателни мита, обикновено с давност от пет години. Предложените мита ще се приложат, освен ако правителствата на ЕС не им се противопоставят.
Това оставя време и пространство за евентуално сключване на сделка между Брюксел и Пекин. Китайските индустриални ръководители се надяват подобни разговори да смекчат удара.
Анализаторите очакват ЕК да наложи мита в размер на между 10% и 25%.
Всяко увеличение с 10% над съществуващите 10-процентни налози ще струва на вносителите на китайски електромобили в ЕС около 1 млрд. долара, въз основа на търговски данни от 2023 г. – още един удар за сектор, който се бори със забавеното търсене и падащите цени в Китай.
Тези разходи ще нараснат през годината, тъй като китайските производители на електромобили разширяват износа си за Европа.
Вносът на произведени в Китай електромобили е доминиран от западните автомобилни производители Tesla, Renault, Dacia и BMW, но ЕК прогнозира, че делът на китайските марки при електромобилите, продавани в ЕС, се е повишил до 8% от под 1% през 2019 г. и може да достигне 15% през 2025 г. Според нея цените на тези коли обикновено са с 20% под тези на моделите, произведени в ЕС.
Китайските модели, изнасяни за Европа, включват Atto 3 на BYD, MG на SAIC и Volvo на Geely.
Германия предупреждава
Ръководителите на BMW, Mercedes и Volkswagen предупредиха да не се налагат по-високи мита върху китайските електромобили, тъй като на пазара в Китай тези компании генерират 20-23% от своите печалби, показват изчисления на HSBC.
Франция от своя страна казва, че Европа трябва да се защити срещу субсидираното производство на Китай, а германският канцлер Олаф Шолц обяви, че не е убеден в необходимостта от по-високи мита.
Междувременно пазарът продължава да се развива, тъй като европейските автомобилни производители обединяват усилията си с китайските фирми, за да пуснат по-евтини електромобили на пазара за по-кратко време.
Китайските производители и доставчици на електромобили също започват да инвестират в европейско производство, което ще им позволи да избегнат евентуални мита.
Ръководители на традиционни европейски производители на автомобили посочиха наскоро пред Ройтерс, че по-високите мита могат временно да намалят или премахнат ценовото предимство за китайските концерни. Това обаче няма да спре компаниите да наложат своите модели в региона.
Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес заяви, че производителите на автомобили "нямат много време" да коригират бизнеса си и зависят от премахването на "регулаторния хаос и бюрокрацията, която е налице в задния ни двор".