Акционерите на Porsche призовават производителя на луксозни автомобили да забави стремежите си за преминаване към електрически превозни средства, тъй като глобалното охлаждане на търсенето на технологията застрашава продажбите и печалбите, съобщава Bloomberg.
На годишното събрание на акционерите на компанията в петък (7 юни) се очаква главният изпълнителен директор на марката и на групата Volkswagen Оливер Блуме да бъде попитан защо се придържа към целта електромобилите да представляват повече от половината от продажбите на Porsche през следващата година. Съперниците на компанията, включително Mercedes-Benz Group, се отказват от своите електромобилни амбиции поради слабото търсене.
Инвеститорите също така посочват бавните продажби в Китай и проблемите с набавянето на части, точно когато производителят се опитва да преработи основната си гама. Проблемите натежаха върху акциите на Porsche, чиято цена се срина с повече от една трета през последната година. Акциите на конкурента Ferrari междувременно поскъпват с около 40% за периода.
„Еуфорията от първичното публично предлагане изчезна“, коментира Инго Шпайх от Deka Investment. Доставките на водещия модел Taycan EV на Porsche са намалели приблизително наполовина през първото тримесечие, като „клиентите са по-склонни да го бойкотират, отколкото да го купят“.
Очаква се Блуме да посочи „трудната“ ситуация в Китай, където компанията работи за изглаждане на връзките с дилъри, недоволни от слабите продажби на електрически модели. Porsche също ще пострада от ескалиращия търговски конфликт с Пекин, който сигнализира, че е готов да отмъсти, ако Европейският съюз (ЕС) наложи допълнителни мита върху китайските електромобили.
Главният изпълнителен директор ще защити плана си да обнови пет от шестте моделни линии на компанията за една година, казвайки, че допълнителните разходи ще се изплатят впоследствие, сочат предварително подготвени бележки.
Много неща ще зависят от това дали новият електрически Macan – доставките на модела трябва да започнат през втората половина на годината – може да достигне популярността на своя събрат с двигател с вътрешно горене, който изпревари всички други модели на Porsche миналата година с изключение на по-големия Cayenne.
Блуме очаква компактният спортен автомобил, който се конкурира с iX на BMW и Model X на Tesla, да бъде „най-добре представящият се в своя сегмент“. Пускането на автомобила беше забавено с около две години поради проблеми със софтуера, но сега разполага с технология, включваща head-up дисплей, който излъчва навигационни сигнали в зрителното поле на водача.
Porsche планира да предложи захранвани с батерии версии на моделите 718 Boxster и Cayman до средата на десетилетието, както и електрически Cayenne, който ще последва малко след това. Производителят има за цел изцяло електрическите модели да формират повече от 80% от продажбите му през 2030 г.
Разгръщането на електромобилите в рамките на Porsche трябва да следва търсенето, казва Мориц Кроненбергер от Union Investment, добавяйки, че продажбата на повече модели с двигатели с вътрешно горене ще увеличи маржовете и свободния паричен поток, поне докато търсенето на електромобили се възстанови.
Шпайх от Deka изрази съмнение относно търсенето на електрически модели, призовавайки Блуме да приеме по-ниски обеми и да избегне намаления на цените, които биха навредили на марката Porsche. Анализаторът на Stifel Даниел Шварц междувременно посочва, че Taycan губи стойността си по-бързо от емблематичния спортен автомобил 911 - развитие, което може да отблъсне купувачите.
Инвеститорите „биха искали да видят известна гъвкавост по отношение на пускането на повече електрически превозни средства“, посочва Шварц.