fallback

Регулаторите проверяват централата на Toyota заради скандала с манипулираните тестове

Проверки се извършват и в офисите на Mazda, Yamaha и Suzuki

10:45 | 04.06.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Toyota Motor Corp. и други японски производители на автомобили, замесени в нов сертификационен скандал, спряха доставките на редица модели, докато централите им биват претърсени от държавни служители, въпреки че въздействието на тази акция върху техните клиенти и бизнес изглежда ограничено, пише Bloomberg.

Акциите на Honda Motor Co. поевтиняха с 2,2%, докато тези на Toyota изтриха 1,3% от стойността си в края на редовната търговия на борсата в Токио, след като стана ясно, че компаниите са манипулирали данните от тестове за сертифициране за безопасност. Toyota представи неверни данни по време на тестовете за безопасност за три текущи модела - Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross – информира още в понеделник (3 юни) министерството на транспорта.

Констатациите следват предходна заповед на правителството, която се отнася до почти 90 производители, които трябва да преразгледат своите процедури за тестване след десетилетия на измами, които бяха разкрити в два филиала на Toyota миналата година. Въпреки скандала акциите на въпросните компании продължават да се търгуват с ценови ръстове от началото на годината.

„Клиентите могат да бъдат сигурни, че колите им са безопасни за шофиране, но има правила, които трябва да спазваме“, посочва председателят на Toyota Акио Тойода пред журналисти. „Не трябваше да заобикаляме тези важни процеси“, добавя той. 

Трите модела на Toyota представляват по-малко от 2% от 11-те милиона автомобила, произведени от групата миналата година. Спирането на доставките ще засегне две производствени линии, отговорни за изграждането на 130 хил. превозни средства годишно, добавя автомобилния производител.

Все пак Тойода и неговият директорски борд ще трябва да потушат всички опасения относно ръководството или споделеното управление на Toyota на годишното събрание на акционерите на 18 юни. Някои инвеститори призоваха акционерите да гласуват против преназначаването на Тойода на предстоящото събрание, позовавайки се на опасения относно скорошното скандали, както и проблемите с управлението.

Набиращият мащаби скандал е „изключително обезпокоителен“, казва Кен Сайто, министър на икономиката, търговията и индустрията на Япония, по време на пресконференция в Токио, добавяйки, че ведомството проучва въздействието върху доставчиците и ще реагира по подходящ начин.

Властите влязоха в централата на Toyota в Нагоя във вторник сутринта, информира транспортното министерство. Длъжностни лица казват, че също така ще извършат проверки на място в централите на Mazda Motor Corp., Yamaha Motor Co. и Suzuki Motor Corp.

Mazda посочва, че е манипулирала резултатите от теста и е подправила модулите, използвани за тестване при сблъсък за пет модела, включително Mazda2 и Roadster RF. Установени са и нередности в над 150 000 превозни средства, които автомобилният производител е произвел от 2014 г. насам за японския пазар.

„Ще поемем разходите, направени от доставчиците поради спирането на доставките“, казва главният изпълнителен директор на Mazda Масахиро Моро, добавяйки, че компанията ще положи усилия, за да предотврати повторението на пропуските. Спирането на производството вероятно ще засегне 3500 поръчки, като на този етап производителят на автомобили не обмисля сервизна акция.

Моро приписва проблемите с данните на погрешно тълкуване от служители на неясни ръководства за процедурите, а не на „организационно прикриване“ или „злонамерена фалшификация“.

Отделно беше установено, че Honda също е предоставила неверни данни, свързани с шума и мощността на бензиновите двигатели, засягащи повече от 3 милиона автомобила. Все пак клиентите могат да продължат да използват превозните си средства, които включват Accord и Odyssey, тъй като отговарят на законовите стандарти. Автомобилният производител не откри никакви фалшификации за автомобили, които се продават в момента, или за предстоящи модели.

„Нашият процес на тестване имаше за цел да направи тестовете по-ефективни, така че да не се налага да ги повтаряме“, казва изпълнителният директор на Honda Тошихиро Мибе в понеделник. „Правителствените разпоредби продължават да се променят, което може да създаде рискове, така че (за да избегнем това) се стремим да въведем система, която не изисква човешка намеса от следващата година“, добавя той.

През декември вътрешна проверка на Daihatsu Motor Co. показа, че повечето от превозните ѝ средства не са били неправомерно тествани за безопасност при сблъсък. Toyota Industries Corp. също спря всички доставки на двигатели през януари, след като разследване разкри, че са били фалшифицирани данни за мощността.

Последните разследвания са продължение на поредица от скандали, включващи компании като Nissan Motor Co., Mazda и Suzuki, които се отнасят до фалшифициране на данни за емисиите и разхода на гориво. Производителят на въздушни възглавници Takata Corp. подаде молба за защита от банкрут през 2017 г. след мащабна криза с глобална сервизна акция.

Разработването на превозни средства сега е по-сложно и производителите на автомобили се опитват да избегнат увеличаване на персонала, което може да ги принуди да се отклонят от традиционните процеси и да причини нередности, коментира автомобилният анализатор на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.

Все пак тези проблеми са различни от скандала с Daihatsu и влиянието му върху икономиката ще бъде ограничено, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:45 | 04.06.24 г.
fallback
Още от Новини виж още