Четирикратното увеличение на митата за китайски електромобили в САЩ е палиативна мярка, която само ще увеличи цената за крайните потребители. Това не е пазарна мярка, коментира Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електромобили", в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Той отбеляза, че китайските автомобилни компании в момента нямат конкуренция, „след като усвоиха чуждо ноу-хау и мащабираха производствата“.
Според Левков наложените мита, данъци и такси ще бъдат платени от крайния потребител. За него тези мерки са предизборни.
"Нека първо китайските електромобили се сертифицират, да видим какви са им характеристиките, да ги сложим на терена на конкуренцията и ще видим кой е по-добрият. Каквото и да правим сега предварително, не знаем какви ще са последиците. Тези предварителни неща, които се правят в ценово отношение, ги плащаме всички, а това не е пазарно", подчерта събеседникът.
Гостът посочи, че вносът на китайски електромобили в САЩ е нищожен и ефектът от митата ще бъде подобен. „Заплахата не идва от евтините модели за по 10 хиляди долара, а от огромният инженерен потенциал, който Пекин разви през последните години“, подчерта събеседникът.
По думите му китайските автомобилни компании вероятно ще опитат да избегнат част от митата чрез асемблиране на крайния продукт в съседни на САЩ държави или дори в безмитните зони. „По-добър начин за поддържане на конкуренцията би бил, ако САЩ настояваха и следяха китайските електромобили да спазват тестовете за сигурност на автомобилите“, каза Левков. Той допълни, че качеството на китайските електромобили се подобри значително през последните години, като тези за европейския пазар отговарят на изискванията на много сериозните краштестове и имат европейско типово одобрение.
Според Левков Европейската комисия може да има същите изисквания за качеството, без да налага допълнителни мита, но не се знае как и колко бързо ще реагира с оглед идващите избори и дали това няма да позволи навлизането на огромни количества китайски електромобили, които да убият традиционните европейски производители.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.