Европа може да опита да попречи на навлизането на китайски електромобили на своя пазар, но това може да е самоубийствено, въпросът е на каква цена. Това коментира Константин Томов, автор и водещ на предаването "Колела", в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му Европейската комисия носи вината за сегашното състояние на сектора на електрически автомобили, тъй като „години наред налагаше своята политика за отказване от двигателите с вътрешно горене, което само можеше да засили позициите на Китай“.
"Заплахите за налагане на мита върху китайските електрически автомобили са смешни, тъй като европейските компании разчитат почти изцяло на китайски компоненти по пътя към Зелената сделка", посочи събеседникът.
След последните коментари от ЕК срещу китайските електромобили "много хора смятат, че Европа се отказва от електрическата мобилност. Това няма как да стане, защото най-малкото направените инвестиции в тази посока са гигантски и не може да се заличат", коментира Томов. И уточни, че двигателят с вътрешно горене няма да бъде забранен още доста години, защото не може да бъде заместен във всички сфери на транспорта.
Изнасянето на производствата от САЩ и Европа в Китай беше изключително печелившо за западния бизнес, но междувременно с развитието на китайски автомобилен пазар европейските производители станаха изключително зависими от него, уточни събеседникът.
По думите му автомобилната индустрия в Европа е "малко объркана", тъй като след направения завой към електрически коли под натиска от Брюксел и гаранциите за твърда посока към края на двигателите с вътрешно горене, сега политиците дават заден ход, защото видяха, че тези политики ги правят неизбираеми.
"Компаниите се връщат към по-компромисни варианти, в които ще има място за всички видове задвижване поне за 20 години и се чудят как да продават своите електромобили на фона на ценовата конкуренция от Китай. Сега се вижда как китайските производители могат да намалят цените с между 20% и 60% и пак да са на печалба. От това в момента не може да се види изход", каза Томов.
Основните компоненти на електромобилността - електромотори, силова електроника и батерии - идват от Китай. Европа опитва да направи такива производства в мащаб, но дори в успешните ѝ проекти в сектора има много силно присъствие на китайски инвеститори, добави той.
"Европа е много назад в това отношение, а и няма ресурсите да прави батерии. Дори да ги прави тук, трябва да внася отнякъде литий, кобалт, никел", допълни Томов.
Според анализатори разумният избор за Европа е да заложи на водородното бъдеще, но това ще изисква изцяло нова инфраструктура, която ще е баснословно скъпа, а и вече трябваше да е започната. "Има известно затопляне по темата за водорода", каза Томов, но добави, че няма конкретни политики, а нов завой само допълнително ще обърка производителите.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.