fallback

Шефът на BMW: Не може да има Зелена сделка в Европа без ресурси от Китай

Ако ЕС наложи мита върху вносните китайски електромобили, блокът все едно се прострелва в крака, категоричен е Оливер Ципсе

08:05 | 09.05.24 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Висшите ръководители на BMW и Volkswagen предупредиха в сряда за негативните ефекти от налагането на вносни мита в Европейския съюз (ЕС) върху електрически превозни средства от китайски автомобилни производители, заявявайки, че това може да промени плана на блока за Зелената сделка и да навреди на автомобилните производители, които внасят автомобили, произведени в Китай.

Европейската комисия (ЕК), която наблюдава търговската политика в 27-членния блок, започна разследване през октомври за това дали изцяло електрическите автомобили, произведени в Китай, са подкрепени от изкривяващи пазара субсидии.

„Можете много бързо да се простреляте в крака“, предупреждава главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе пред журналисти, след като германският производител на луксозни коли представи своя тримесечен отчет.

BMW внася произведени в Китай електромобили и iX3.

Подобно на своите германски конкуренти Volkswagen и Mercedes-Benz, BMW е силно зависима от приходите от китайския си бизнес.

Китай е вторият по големина пазар за BMW след Европа, като представлява близо 32% от продажбите на групата през първото тримесечие.

„Не смятаме, че нашата индустрия се нуждае от защита“, посочва Ципсе, добавяйки, че работата на глобална основа дава на големите автомобилни производители индустриално предимство. „Можете лесно да застрашите това предимство, като въведете мита по внос“, посочи той.

Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа по пазарен дял, който също силно разчита на Китай, предупреди, че потенциалните мита като цяло носят известен риск.

„Винаги има някакъв вид отмъщение“, изтъква Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen.

През март ЕК започна митническа регистрация на вноса на китайски електромобили, което означава, че те могат да бъдат засегнати от мита от този момент, ако търговското разследване заключи, че колите получават несправедливи субсидии.

Разследването трябва да приключи до ноември, но ЕС може да наложи временни мита още през юли. Брюксел трябва да публикува резюме на предложените временни мита до 5 юни и тези мита ще бъдат наложени до 4 юли.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че Европа трябва да предприеме мерки, за да попречи на Китай да наводни пазара на блока със субсидирани електрически превозни средства.

Френският президент Еманюел Макрон и Фон дер Лайен призоваха китайския президент Си Дзинпин в понеделник да гарантира по-балансирана търговия с Европа.

Ципсе посочи пред анализатори, че BMW и други автомобилни производители имат "двустранна зависимост не само от крайния продукт, но и от страна на компонентите и суровините".

Налагането на мита може да има обратен ефект, тъй като новите стандарти на ЕС за емисии на въглероден диоксид, които ще изискват повече електромобили - които разчитат на китайски материали за батерии - влизат в сила през следващата година.

„Няма да има нито една кола в ЕС без компоненти от Китай“, подчертава Ципсе.

Той каза още, че налагането на мита ще отмени индустриалния план на ЕС, за да се гарантира, че блокът е лидер в намаляването на въглеродните емисии и разработването на технологията, необходима за това.

„Няма Зелена сделка в Европа без ресурси от Китай“, категоричен е Ципсе.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:10 | 09.05.24 г.
fallback
Още от Новини виж още