Печалбата на германската автомобилна група Volkswagen за първото тримесечие се свива с 20 на сто на фона на спада при продажбите и повишените разходи за интегриране на нови модели, съобщава Bloomberg.
Оперативната печалба на компанията намалява с една пета до 4,6 млрд. евро от януари до края на март, въпреки че резултатът като цяло отговаря на очакванията на анализаторите. Междувременно Volkswagen потвърди перспективите си за цялата година.
„Както се очакваше, нашите резултати за първото тримесечие показват бавен старт на годината“, изтъква главният финансов директор Арно Антлиц. „Силният март, стабилното натрупване на поръчки и подобряващият се прием на поръчки през последните месеци са окуражаващи и вече трябва да имат положително въздействие през второто тримесечие“, добавя той.
Все пак Volkswagen не е единствената голяма автомобилна компания, която записва труден старт на годината. Печалбата на Mercedes-Benz Group за първото тримесечие се срива с около една трета заради промените в бизнес модела в Азия и слабото търсене на електромобили.
В понеделник акциите на Porsche, част от групата на Volkswagen, поевтиняха, след като производителят на луксозни автомобили отчете най-лошия си тримесечен резултат от листването си през септември 2022 г.
Марките под чадъра на Volkswagen планират да представят повече от 30 модела тази година, за да защитят пазарния си дял в страни, включително Китай, където местните конкуренти доминират при продажбите на електрически превозни средства. Проблеми с частите наскоро засегнаха доставките на Audi и Porsche в САЩ.
Главният изпълнителен директор на германската група Оливер Блуме настоява за обособяването на технологични партньорства – включително в Китай с XPeng – и съкращения на разходите, за да се конкурира успешно с пазарни лидери като BYD, Tesla и Stellantis. Междувременно едноименната марка на Volkswagen прилага план за спестяване на 10 млрд. евро.
Volkswagen не успя да потуши негативните настроения сред инвеститорите, откакто закъсненията в разработката на редица нови модели и грешките в софтуера накараха компанията да смени Херберт Дийс като главен изпълнителен директор на цялата група с ръководителя на Porsche Оливер Блуме през 2022 г. Под ръководството на Блуме автомобилният производител създаде нови партньорства в Китай, обединявайки се с местния производител на електромобили XPeng, и започна дълбока трансформация, за да увеличи възвръщаемостта на основната едноименна марка.
Все пак трудностите на Volkswagen се открояват. Рентабилността на нейните съвместни предприятия в Китай намалява от 2015 г. насам и сега е приблизително наполовина от тогавашната, изчислява Bernstein. След като отчете оперативна печалба в размер на 2,6 млрд. евро през 2023 г., Volkswagen очаква да генерира едва 1,5 млрд. евро от тези бизнеси тази година.