Акциите на Tesla Inc. удължиха ценовия си спад през годината, смъквайки пазарната оценка на производителя на електрически превозни средства под 500 млрд. долара, тъй като кръгът от съкращения на работни места, обявен по-рано тази седмица, допълнително помрачи настроенията около компанията, съобщава Bloomberg.
Цената на книжата на Tesla падна с около 4% до под 154 долара за брой по време на сутрешната търговия на борсата в Ню Йорк, с което общият спад от началото на годината достига около 38%.
Така Tesla отчита втория по големина спад в рамките на S&P 500 през 2024 г., изтривайки над 290 млрд. долара от пазарната си капитализация за периода.
Компанията не е приключвала сесия с борсова оценка под 500 млрд. долара от края на април миналата година.
Проблемите на компанията започнаха през октомври, когато тя предупреди, че търсенето на електромобили започва да се забавя, но пълната степен на тази слабост стана очевидна едва този месец, когато Tesla отчете продажби за първото тримесечие, които бяха значително под очакванията на анализаторите. Тези цифри отново разпалиха опасенията на инвеститорите относно траекторията на растеж на Tesla, а след това дойде новината, че компанията възнамерява да се откаже от плановете си да направи по-евтин модел, като вместо това тя обяви, че ще се съсредоточи върху изграждането на така нареченото роботакси. Съобщението от понеделник за мащабни съкращения на работните места беше последният удар по оценката на концерна.
„Мащабните съкращения, обявени вчера, означаващи и намаляване на производствения капацитет на персонала, сега не трябва да оставят съмнение, че спадът в доставките е функция на по-ниското търсене, а не на предлагането“, коментира Райън Бринкман, анализатор в JPMorgan Chase & Co.
Тази липса на търсене, която измъчва производителите на електромобили в световен мащаб, е по-ужасен сценарий за акциите на Tesla, отколкото за тези на други концерни от сектора. Това е така, защото компанията, ръководена от Илон Мъск, изисква солидна премия за оценка, отчасти въз основа на потенциала ѝ да доминира в индустрията на електромобилите на бъдещето. Дори Мъск каза, че компанията ще струва „на практика нула“, освен ако не успее да реши проблема с автономните коли.
Но анализаторите и инвеститорите казват, че макар изграждането на напълно роботизирана кола да е от решаващо значение за перспективите на компанията, създаването на достъпен електромобил е важно за стимулиране на растежа междувременно, особено след като повечето експерти са съгласни, че може да отнеме десетилетия, докато автономните коли достигнат масите.
Tesla представи резултатите за първото тримесечие на 23 април, като залозите се покачват бързо за компанията. Инвеститорите ще търсят обяснение защо тя прави стратегически завой в момент, когато растежът е под съмнение.
„Трябва да чуем обосновката за съкращаването на разходите, стратегията занапред, продуктовата пътна карта и цялостната визия от Мъск, в противен случай много инвеститори може да се насочат към изхода“, изтъква Дан Айвс, анализатор от Wedbush.