fallback

Липсата на инфраструктура продължава да спъва електромобилността у нас

Разрешителните за строеж на зарядни станции отнемат години, нужните документи са като за мол

21:12 | 11.04.24 г. 7

Зарядната инфраструктура за електромобили в България не е добре развита и това спъва развитието на сектора, коментираха участници във форума "Електроиндустрия 2024". Събитието е организирано от Българската асоциация на електрониката и електротехниката (БАСЕЛ) и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП). 

Калин Стойчев от "Финес-2" обърна внимание, че режимът за изграждане на зарядни станции за електромобили в Столичната община например е разрешителен и може да отнеме до 3 години, за да бъде получено разрешение за строеж. Според него това е причината в София да няма достатъчно зарядни станции за съществуващите автомобили.

"Общините са длъжник на инвеститорите в зарядна инфраструктура", заяви Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили", цитиран от организаторите. По думите му изграждането на една зарядна станция извън урбанизирани територии изисква същата документация, колкото и отварянето на мол.

"Това демотивира инвеститорите", категоричен беше Левков и допълни още, че е нужно да се повиши капацитетът на държавните чиновници. Експертът посочи, че има 30 млн. евро за общините и 100 млн. евро за държавата като цяло за насърчаване на електромобилността, но държавните служители не са наясно как могат да бъдат изразходени те.

В същото време Електроенергийният системен оператор (ЕСО) също изпълнява проект за изграждане на зарядни станции. За дружеството тези инсталации могат да бъдат от полза, защото могат да бъдат балансьор при пиково производство на енергия.

Иван Велчев, директор "Бизнес развитие" в "АмонРа Енерджи", разказа за проект, по който работи компанията. Той предвижда "зелен коридор" от зарядни станции и 10 електрокамиона, които да превозват товари от София до Солун. Един от хъбовете, където ще има зарядна станция, е Кресненското дефиле.

Засега в България са изградени три хъба по тази програма, като работата в Гърция върви много по-скоростно, обясни още Велчев. Той обясни, че някои от зарядните станции ще бъдат свързани с фотоволтаични централи, като така ще бъде постигнат двоен ефект - самодостатъчност и зелена енергия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:18 | 11.04.24 г.
fallback
Още от Новини виж още