Китайската BYD е получила преки държавни инвестиции за поне 3,4 млрд. евро като част от тласъка на Пекин да доминира при електрическите автомобили и други чисти технологии, показва ново проучване.
Помощта за водещия китайски производител на електрически автомобили е скочила от 220 млн. евро през 2020 г. до 2,1 млрд. евро само две години по-късно, заяви германският Kiel Institute for the World Economy в сряда. BYD се възползва и от подкрепа за местни производители на батерии и отстъпки за купувачите на автомобилите ѝ, се казва в доклада, който излиза, докато Европейският съюз (ЕС) разследва предполагаемо нечестно субсидиране на китайския сектор за електрически автомобили, припомня Bloomberg.
Субсидии като предоставяните на BYD са „позволили на китайските компаниите да разширяват бързо мащаба си, да доминират на китайския пазар и да улесняват нарастващата експанзия на европейските пазари“, казва институтът, който съветва германското правителство.
BYD не е отговорила на искането за коментар.
ЕС е изправен пред призиви да ребалансира търговията с Китай, докато страни, включително Франция, сигнализира за икономическата заплаха от пренасищане с произведени в Китай продукти, наводняващи пазара на блока. BYD и конкурентите ѝ Nio и Geely разширяват дейността си в Европа след разрастване в Китай, където западните производители, включително Tesla и Volkswagen, губят пазарен дял в тежка ценова война при електрическите автомобили.
На практика всички регистрирани в Китай компании са получили директни плащания през 2022 г., казва институтът Kiel, отбелязвайки подкрепа за компаниите за вятърни, слънчеви и железопътни превози. Помощта за индустрията в Китай е „поне три до четири“ пъти по-висока, отколкото в големите страни от ЕС и ОИСР, добавя той.
ЕС създаде фонд за иновации на стойност 40 млрд. евро, за да се конкурира с Китай и субсидиите, предвидени в Закона за намаляване на инфлацията на САЩ. През октомври Европейската комисия започна разследване дали китайската помощ за компании, включително за BYD, SAIC и Geely, е дала на индустрията на страната несправедливо предимство. Първоначални мита може да бъдат наложени още през юли.
Китай определи разследването за субсидии като протекционистко и казва, че производителите му на автомобили печелят надпреварата за електромобили заради превъзходни продукти. Китайските производители разчитат на „непрекъснати технологични иновации“ и развити местни вериги за доставки, а не на правителството, каза китайският министър на търговията Уанг Вентао в неделя в Париж.
BYD започна като производител на батерии, но инвестира големи суми в проучване на електрически автомобили и плъгин хибридна технология. Той се разрасна значително, когато вътрешният пазар на автомобили в Китай се раздвижи благодарение на щедрите субсидии за закупуване на електромобили.
Компанията, която отчете нетна печалба за 2023 г. от около 30 млрд. юана (4,2 млрд. долара), успя да подбие и цените на западните производители в Китай. Неговият хечбек Seagull, който идва с 10-инчов въртящ се сензорен екран, се продава на дребно за под 10 хил. долара.