Китайският SAIC Motor има за цел да съкрати хиляди работни места тази година в съвместните си предприятия с General Motors и Volkswagen и в отделa си за електрически автомобили, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.
Държавният автомобилен производител се надява да съкрати 30% от служителите в SAIC-GM, 10% в SAIC Volkswagen и повече от половината в своя филиал Rising Auto EV.
Мащабните съкращения на работната сила са рядкост в държавните китайски фирми и се случват на фона на жестока автомобилна ценова война, докато икономиката на нацията буксува. Съкращенията също така отразяват експлозията на електрическите превозни средства в Китай, сектор, в който SAIC и неговите чуждестранни партньори бързо загубят пазарен дял от Tesla и частни китайски производители, водени от BYD.
Съкращенията на персонала няма да се случат наведнъж, а постепенно през годината, добавят източниците. Голяма част от тях ще се случат чрез прилагане на по-строги стандарти за работа.
Говорител на SAIC казва, че „спекулациите“ на Ройтерс за съкращаване на персонала „не са верни“ и че компанията няма да си постави цели за освобождаване на работници.
Компанията добавя, че е наела 2000 служители през първите два месеца на 2024 г., които ще се фокусират върху софтуера и превозните средства, използващи нов вид енергия.
Говорител на GM за Китай заяви, че би било "неточно" да се каже, че SAIC-GM "намалява работната си сила с 30%", но отказа да даде подробности. Говорител на VW China Group посочва, че компанията не планира "съкращения".
Спад на продажбите
SAIC е най-големият производител на автомобили в Китай от близо две десетилетия, но продажбите му са спаднали с 16% през първите два месеца на 2024 г. спрямо година по-рано. В края на 2023 г., според годишния доклад на SAIC, в компанията майка и основните дъщерни дружества работят 207 000 души.
Един от източниците разкрива, че повечето от съкращенията в SAIC-VW ще се извършат чрез парични компенсации на работници, които се представят слабо.
SAIC оценява работниците по скала от A до D. В миналото компанията рядко е давала оценки C или D, изтъкват източници. За 2023 г. обаче около 10% от служителите на SAIC-VW са получили по-ниските оценки.
На служителите с рейтинг D се предлагат парични компенсации за напускане, а работниците с рейтинг C са поставени в „неудобни позиции“, предназначени да насърчат оставките, добавя един от източниците.
Целта от съкращаване на 10% от работни места в SAIC-VW се отнася за офис служители, а не за фабрични работници, добавя източникът.
Изоставащи на пазара
Съкращенията на работни места са симптом за много по-големи проблеми за държавните производители на автомобили и техните чуждестранни партньори на най-големия автомобилен пазар в света.
SAIC Volkswagen е създадена през 1985 г. и днес произвежда електрически автомобили ID.3 и модели за марка Audi, наред с други превозни средства. SAIC-GM е създадена през 1997 г. и произвежда модели за марките Chevrolet, Buick и Cadillac.
Но през последните години SAIC и неговите чуждестранни партньори отбелязаха рязък спад в продажбите, тъй като BYD и Tesla взеха сериозна преднина в надпреварата за пазарен дял при електромобилите.
Правителството на Китай предостави на Tesla рядко изключение от дългогодишната си практика да кара чуждестранни производители на автомобили да създават съвместни предприятия с държавни фирми. Tesla обособи свой местен бизнес през 2018 г., за да произвежда превозни средства във фабрика в Шанхай - най-голямата на компанията в световен мащаб по отношение на производствения капацитет - като част от правителствена стратегия за стимулиране на развитието на китайските вериги на доставка на електромобили и засилена местна конкуренция.
BYD най-бързо успя да навакса изоставането. Продажбите на електромобили на компанията в Китай скочиха от около 130 хил. през 2020 г. до повече от 1,5 млн. броя миналата година, а глобалните продажби на електромобили засенчиха тези на Tesla в края на 2023 г.
Миналата седмица председателят на BYD Уан Чуанфу прогнозира, че пазарният дял на чуждестранните марки в Китай ще спадне рязко от 40% на 10% през следващите три до пет години.
Тъй като електрификацията на индустрията се ускорява, китайското правителство призова държавните предприятия да бъдат по-ефективни и по-малко зависими от чуждестранни партньори. Но SAIC все още разчита на своите партньорства с VW и GM за голяма част от продажбите и печалбата.