fallback

След години бойкот Tesla се потапя в рекламите

Илон Мъск мразеше рекламите, но сега производителят на електрически автомобили харчи все повече за такива

18:50 | 29.03.24 г.

През по-голямата част от историята си Tesla твърдо избягва рекламата. През последните месеци обаче производителят на електрически автомобили увеличава разходи за редица платени медийни платформи – и то не само тези, които са собственост на шефа ѝ Илон Мъск, пише Wall Street Journal.

Рекламна видео кампания във Facebook, Instagram, както и в X, собственост на Мъск, например хвали Model Y на Tesla като „колата номер 1 от произведените в САЩ“, цитирайки класацията на Cars.com.

Рекламите бележат поразителен обрат за Мъск, който като главен изпълнителен директор на Tesla отдавна смята, че рекламата е ненужна, ако продуктът на Tesla е достатъчно добър. „Мразя рекламите“, написа в Twitter Мъск през 2019 г.

Подобно на други технологични стартиращи фирми, които станаха известни, например Google и Apple, Tesla години наред разчиташе на хвалби от уста на уста от ранни собственици и технологични фенове от Силициевата долина, както и на засилващия се публичен профил на главния изпълнителен директор, за да повиши осведомеността за своята марка. Медийното отразяване на Tesla е основният ѝ двигател на продажбите, показват последните финансови документи.

До годишното събрание на акционерите на Tesla през май миналата година обаче Мъск промени позицията си. Когато акционер предложи компанията да обмисли реклама, за да се противопостави на схващанията, че прави непрактични спортни коли за богатите, Мъск отговори: „Ще опитаме с малко реклама и ще видим как ще потръгне“.

Tesla е похарчила приблизително 6,4 млн. долара за дигитална реклама в САЩ през 2023 г., показвт оценки на Vivvix, подразделение на компанията за проследяване на реклами MediaRadar. Макар и това да е драстично увеличение спрямо приблизително 175 хил. долара, които по сметки на Vivvix Tesla е похарчила за реклами през 2022 г., това е нищожна сума в сравнение с инвестициите на други производители на автомобили.

General Motors например е похарчила 3,6 млрд. долара за глобална реклама и промоции през 2023 г., или около 580 долара за всеки от 6,19 млн. автомобила, продадени през същата година, показват финансовите отчети.

По-голямата част от рекламните разходи на Tesla са отишли към YouTube, според Sensor Tower, която следи цифровите реклами. Но Tesla наскоро пусна видеореклами и във Facebook и Instagram, звена на Meta Platforms, както и в X.

Tesla тихо експериментира с купуването на реклами в сайтове през последните години, но присъствието на онлайн реклами е нараснало значително след събранието на акционерите, посочват компании за проследяване на реклами и някои технологични фирми, продавали реклами на Tesla. Седмици след коментарите на Мъск например Tesla започна да купува място за реклами в търсачката Google, за да рекламира превозните си средства и други продукти като слънчеви панели, твърди Центъра за прозрачност на рекламите на Google.

Компаниите на Мъск, включително Tesla, изтриха официалните си страници във Facebook преди години, а наскоро той публично нападна Meta и се подигра с главния ѝ изпълнителен директор Марк Зукърбърг. Миналата година двамата милиардери проведоха устна битка на X и обсъдиха да го приключат с мач в клетка.

По-рано този месец обаче нова страница, свързана с Tesla, започна да купува насочени видеореклами в платформите на Meta, показват данни от Ad Library на Meta.

Meta и компанията майка на YouTube Google са отказали коментар. Tesla и X не са отговорили на искания за коментар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:48 | 29.03.24 г.
fallback
Още от Новини виж още