Средностатистическият електромобил ще стане по-евтин за производство от аналозите с двигател с вътрешно горене до 2027 г. благодарение на новите производствени методи, които свиват свързаните с това разходи, изтъква консултантската фирма Gartner, цитирана от Ройтерс.
Gartner очаква производствените разходи да спаднат значително по-бързо от разходите за батерии, които са най-скъпата част в електромобила и представляват около 40% от цената на превозното средство.
Фирмата изтъква, че анализът ѝ е воден от "иновации, които опростяват производствените разходи, като централизирана архитектура на превозното средство или въвеждането на гигакастинг машини, които помагат за намаляване на производствените разходи и времето за сглобяване".
Гигапресите са масивни машини, въведени от лидера на американския пазар Tesla за изработване на големи единични части от каросерията на превозните средства, за рационализиране на производството и намаляване на работата на роботите.
„Тази (новата технология) означава, че електромобилите ще достигнат паритета в разходите с конвенционалните модели много по-бързо от първоначално очакваното, но в същото време ще направи някои ремонти на превозните средства с батерии значително по-скъпи“, коментира Педро Пачеко, вицепрезидент на отдела за изследванията в Gartner.
Фирмата очаква средната цена на ремонт на купето и батерията на един електромобил след сериозна катастрофа да нарасне с 30% до 2027 г. Това може да направи превозните средства, претърпели сблъсък, по-податливи на пълно отписване, тъй като Gartner смята, че ремонтът може да струва повече от остатъчната стойност на колата.
Високите разходи, свързани с ремонта на електромобилите, вече са проблем сред потенциалните купувачи. Gartner казва, че може да се очаква реакция сред потребителите, ако намаляването на производствените разходи идва за сметка на по-високите разходи за ремонт.
Gartner очаква, че около 15% от компаниите за електромобили, основани през последното десетилетие, ще бъдат придобити или ще фалират до 2027 г.
„Това не означава, че електромобилният секторът се разпада. Той просто навлиза в нова фаза, в която компаниите с най-добрите продукти и услуги ще се наложат над останалите“, посочва Пачеко.