Водородът няма бъдеще в масовия автомобилен транспорт, смята председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев. Според него водородните клетки са тежки и неефективни, което прави горивото подходящо единствено за тежкотоварния транспорт, а също така и за индустрията, където няма възможност за електрификация на процеса.
Коментарът беше направен по време на представяне на стратегия за устойчива мобилност, изготвен от БПГА. В нея е предвиден преходен период от 10 години, необходим за социално поносимо преминаване от конвенционалните горива към електрификация на транспорта, където е възможно, и използването на нисковъглеродни горива.
В този период ще се ползват биогорива и рециклирани горива, произвеждани от отпадъчни продукти, синтетични горива, но също така и метан и пропанбутан, които имат по-нисък въглероден отпечатък от дизела и бензина.
Пропанбутанът е добра алтернатива, защото емисиите му са съизмерими с природния газ, а има изградена инфраструктура, допълни Мая Благоева от БПГА.
Бенчев призова още и за стимули за автомобили с преходни горива, като например безплатно паркиране, по подобие на електромобилите. "С административни мерки, вдигане на данъците и санкции няма да стане", категоричен беше той.
В плана на БПГА е обърнато внимание на някои проблеми пред електрификацията на транспорта. Един от тях например е липсата на инфраструктура, която да свързва зарядните станции по магистралите към енергийната мрежа. Има доста бюрокрация и административни трудности за собствениците на бензиностанции, които искат да изградят зарядни станции, призна Бенчев.
Част от препоръките в този сектор са и за изграждане на ВЕИ паркове в близост, с което да се гарантира и достъп до чиста енергия за транспорта, а и разходите и загубите при преноса на произведената енергия ще бъдат намалени.
Като цяло в енергийните стратегии на страната не са включени електромобилите, а евентуалната електрификация на транспорта ще изисква "два нови реактора", отчетоха още БПГА.
"Нефтохим" - модерен енергиен център
Рафинерията "Нефтохим" в Бургас може да се превърне в модерен енергиен център, тъй като има необходимата площ за изграждане на нови мощности, необходимата инфраструктура и подготвени служители, коментира Венелин Маринов от БПГА. В организацията са категорични, че производството на горива трябва да се запази, а рафинерията е национален актив, в който да се инвестира.
Новите реалности превръщат рафинериите в комплекси - с производство на химически продукти, преработката на петрола и производството на новите горива, за които част от суровините са доста "екзотични" - отпадъчни хранителни мазнини, водорасли и т.н, допълни Маринов.
В стратегията на БПГА за устойчив транспорт е предвидено още и изграждането на петролопровода "Александруполис - Бургас", чрез който да бъдат намалени проблемите с доставките на петрол за рафенерията. Този проект обаче трябва да е обвързан и с изграждането и на продуктопровод, през който да могат да се внасят и изнасят петролни продукти, както и нови горива в следващите години.
От асоциацията не очакват проблеми с отпадането на дерогацията за вноса на руски петрол, а лекото повишение на цената на горивата по бензиностанциите (в рамките на 2-3%) според тях се дължи на международни фактори.
"Върнахме се към свят, в който всяко едно геополитическо събитие влияе на цената на горивата", допълни Светослав Бенчев.