Акциите на Aston Martin Lagonda Global Holdings поскъпнаха, след като председателят Лорънс Строл потвърди, че финансово затрудненият британски производител на луксозни автомобили преговаря с банки, за да се справи с дълговото бреме в размер на около 1,4 млрд. долара.
Преговорите се фокусират върху облигация за 1,1 млрд. долара с падеж през ноември следващата година.
„В момента проучваме с нашите банкери най-подходящите действия за това как да се справим със ситуацията“, изтъква Строл в интервю за Bloomberg. „Очевидно, въпросът ще бъде решен по възможно най-подходящия начин и в най-добрия интерес за компанията и нейните акционери“, добавя той.
Акциите на Aston Martin поскъпнаха с 2,2% в сутрешните часове на борсата в Лондон, тъй като инвеститорите приветстваха преговорите за справяне с дълга.
Концернът на няколко пъти набра пари, включително от нови големи акционери. Той се стреми да рефинансира своя дълг в кризисен момент за дълговите пазари на фона на несигурността около намаляването на лихвите.
Канадският милиардер Строл спаси през 2020 г. производителя, известен най-вече със спортните си автомобили, включени във филмовия франчайз за Джеймс Бонд.
През 2022 г. Aston Martin се споразумя с инвестиционния фонд на Саудитска Арабия (PIF) да продаде дял в размер на 772 млн. долара като част от усилията на Строл за пренасочване към електромобили. В миналото анализаторите предупреждаваха, че липсата на мащаб на компанията и несигурният ѝ паричен баланс я правят уязвима.
Миналата година китайската Zhejiang Geely Holding Group Co стана третият по големина акционер в концерна заедно с производителя на електромобили Lucid Group, в която PIF държи мажоритарен дял.
Освен облигацията от 1,1 млрд. долара Aston Martin има и револвиращ кредит от 79 млн. паунда (99,8 млн. долара), който трябва да бъде изплатен през следващата година, и още един дълг от 121 млн. долара, който изтича през 2026 г., изчислява Bloomberg.
Aston Martin е изправен пред „обезсърчаващата задача да генерира оперативна печалба за първи път от шест години, докато обмисля алтернативи за преструктуриране на баланса си, обременен с високи задължения“, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Джоел Левингтън.
Производителят на суперавтомобила Valkyrie може също така да задълбочи връзките си с Geely, която контролира редица марки, включително производителя на електромобили Polestar и Lotus, добавя Левингтън.
Компанията предупреди през ноември, че очаква да достави по-малко превозни средства за годината спрямо предишните прогнози, след като проблемите с веригата на доставки възпрепятстваха пускането на новия спортен автомобил DB12. Aston Martin ще представи своя отчет на 28 февруари.
64-годишният Строл, който натрупа богатството си, инвестирайки в модни марки, включително в Pierre Cardin, Ralph Lauren и Tommy Hilfiger, вече е признавал, че работата по преобразуването на Aston Martin се е оказала по-голямо предизвикателство, отколкото е очаквал.
Все пак това е само началото, изтъква той, добавяйки, че планира да остане в компанията „много, много години“.
Нов изпълнителен директор
Миналата седмица Bloomberg съобщи, че Aston Martin търси потенциални кандидати за поста на главен изпълнителен директор. Настоящият шеф, 77-годишният Амедео Фелиса, бивш ръководител на Ferrari NV, заема поста от по-малко от две години. Строл отказа да коментира новината.
В понеделник Aston Martin представи новия си автомобил Vantage, част от усилията на концерна да пуска нови модели по-често. Строл също се надява да се възползва от нарастващия интерес към Формула 1, след като марката се върна в състезанието през 2021 г.