Регистрациите на нови електромобили на Tesla в Калифорния са намалели с 10% през последното тримесечие на 2023 г., като това е първият спад от повече от три години в щата, който е един от най-важните пазари за производителя на електрически автомобили, съобщава Ройтерс.
Общо 47 592 автомобила Tesla са регистрирани в Калифорния през четвъртото тримесечие в сравнение с 52 782 година по-рано, става ясно от данни на Калифорнийската асоциация на дилърите на нови автомобили.
Последният път, когато Tesla отчете спад на регистрациите в Калифорния, беше през третото тримесечие на 2020 г. по време на пандемията от COVID-19. Калифорния формира около 10% от глобалните доставки на Tesla.
В световен мащаб продажбите на Tesla достигнаха нов рекорд през четвъртото тримесечие, след като компанията намали цените многократно миналата година. Главният изпълнителен директор Илон Мъск обвини високите лихвени проценти за повишаване на месечните плащания при лизинг, което вреди на търсенето на електромобили на неговата компания, принуждавайки Tesla да намаля цените.
Анализатори казват, че Мъск може да е отблъснал много потенциални купувачи с някои свои действия и коментари, включително одобрението му на антисемитски коментари в социалната платформа X и подкрепата му за Републиканската партия. По-късно той каза, че е "далеч от това да е антисемит".
„83% от американците свързват Мъск с Tesla и това е проблем за Tesla, като се има предвид, че репутацията му е много по-слаба от тази на Tesla“, коментира Шахар Силбершац, главен изпълнителен директор на консултантската фирма Calibre, добавяйки.
Намаляването на цените на електромобилите също така се отразява на стойността на вече закупените превозни средства Tesla, което също може да разубеди някои потенциални клиенти, особено след като много от собствениците на Tesla са редовни купувачи, изтъква анализаторът на Guidehouse Insights Сам Абуелсамид.
Продължаващите съкращения на работната сила в технологични компании, разположени в Калифорния, също може да са повлияли на потребителските настроения.
Конкуренцията нараства и в лицето на Chevrolet, Hyundai, Mercedes-Benz и BMW, които миналата година увеличиха пазарния си дял при електромобилите в Калифорния.
Model Y и Model 3 бяха най-продаваните леки автомобили в Калифорния за годината, осигурявайки големи маржове за Tesla.
Потребителите в Калифорния гравитират към по-евтини хибридни превозни средства, които могат да работят с бензин и електричество. Пазарният дял на превозните средства с този тип задвижване в щата скочи до 13,3% през четвъртото тримесечие в сравнение с 8,7% година по-рано.
Пазарният дял на изцяло електрическите превозни средства спада до 21,1% през четвъртото тримесечие от 22,3% през предходния тримесечен период.