Възможно е това да оскъпи с близо 80% данъка за старите автомобили.
„Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", направи сравнение Цаков.
Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.
„Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили и това са годишните технически прегледи. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли“, посочи той.
По думите му големият проблем са неизправните автомобили. „Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев.
Цаков подчерта, че проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил,.
„В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".
Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи от пет до десетгодишни коли. Той даде пример и как може да стане това: „Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".
Експертът не вижда ефект от въвеждането на „Зелената зона" в центъра на София. „Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", смята Рашев.
Борислав Цаков отбеляза, че българинът живее все по-добре въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева. „Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи той и допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова голямо и автомобили има.
Рашев смята, че по-малкият проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища. "Автомобилите се подменят и въздухът става все по-чист", добави той.
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.
преди 9 месеца До: Alex Silver малшанс, близо сме до русия и ни грабят десетилетия... нали някой трябва да изработи и плати това (с високи цени)! Моли се да загубят в Украйна и най после и ние да се освободим от руския ботуш! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Като го слушам тоя шамандур, та се сещам за поговорката "Не му стига на магарето крастата, та и мухите го хапят". Най-бедната държава в ФЕС с най-стървните мераклии за тормоз на простолюдието, с невероятен грабеж на държава и население. Вижте цените ТУК и ТАМ. После защо измирала нацията. Ами от тормоз никой не е прокопсал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Аре на "зеления хайвер"! Чист аХтоНобил, който не изхвърля СО2. Мнооо вреден газ, особено за растенията. За другите наистина вредни газове нито дума, като СО, NO и пр. Затова за колите на газ нанай отстъпки от данъците, въпреки че са минимум една екологична категория над тази на чист бензин. "Зеленият хайвер" е с пари, който не е разбрал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Човекът си каза - тролеите са тежки и също разхвърлят ФПЧ от асфалта, които ние наслагваме там от горенето на дърва.Не сме Осло, Лондон, Париж. И докато това не се приеме като подход - повишаването на данъци е само допълнително тупане на брашняния чувал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: kuhao: Това, че клефаш след коментарите ми като ссвиннкя по копаня и ги гарнираш с някакви субпродукти на интелектуалната си патология, не променя общото впечатление за писаното от теб като с пръст и кафяво мастило по стената на градски видински кеннефф. Така се дефинира сумарна стойност от сбора на теб като личност и творчеството ти, изразена в бинарен код като *0000*. Това автоматично прави времето, отделено тук на теб, като прахосано. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: Tikva007 ти редовно спиш по чужди жилища и те возят на чужди коли... не е драма за теб! Ако не дойдат промените, ние естествено ще си слезем, така че спокойно... с или без твоите лозунги пътя е ясен, въпроса е как ще стане... контролирано или хаотично? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца *Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите.* - След това ще ни извадят и от жилищата. Яденето на хллеббаррки вече не изглежда толкова далечна опция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар